Vägen genom norra Botkyrka får fler körfält

E4/E20 Fittja
Vägen genom norra Botkyrka får fler körfält. Fyra körfält söderut. Från Fittja fyra norrut
d
d
Motorvägen genom norra Botkyrka ska breddas och få fler körfält. Det visar en plan som Trafikverket presenterade under torsdagen.
– Det här innebär att Trafikverket måste ta tag i frågan om buller och åtgärder för förbättrad luftkvalité, säger kommunens planeringschef Lars Olson.

Bygget av Förbifart Stockholm är igång. Och om några år ska arbetet med en tvärförbindelse över Södertörn sätta igång. Den senare ser ut att komma ut någonstans i höjd med Vårby gård och Masmo. Men med mer trafik skulle det bli trafikstockning på E4/E20 i norra Botkyrka om vägen inte breddas. Därför tittar Trafikverket nu på att bredda vägen med ytterligare körfält i båda riktningar i norra Botkyrka. När Förbifart Stockholm är klar ska även vägen genom norra Botkyrka vara utbyggd enligt Trafikverket.

– Det finns öronmärkta pengar för det här, säger Lisa Rehnström på Trafikverket.

721 miljoner kronor

Sträckan det är tal om går mellan Trafikplats Hallunda och Vårby backar och ombyggnationerna beräknas kosta 721 miljoner kronor. Rehnström är projektledare i den studie som Trafikverket nu gör och som ska visa hur vägen kan byggas ut och om. Inga beslut är ännu tagna.

– Men ett bygge är inte jättelångt borta eftersom det hänger ihop med Förbifart Stockholm som ska stå klart 2026, säger Lisa Rehnström.

Buller och luftföroreningar

Motorvägen orsakar redan i dag buller och luttkvalitén i norra Botkyrka är tidvis inte bra.

– Det gäller framförallt Alby, men också delar av Hallunda. Det här gör att Trafikverket måste ta tag i frågan om åtgärder mot buller och åtgärder för förbättringar av luftkvalitén, säger Lars Olson, planeringschef på Botkyrka kommun.

Lars Olson, planeringschef Botkyrka kommun

Lars Olson, planeringschef Botkyrka kommun.

Trafikverket pekar ut negativ påverkan på hälsa och miljö som en av baksidorna av vägbygget och skriver i planen som presenterades på torsdagen att ”dessa problem hanteras av åtgärdsvalsstudien”.

 

En bred bro

Botkyrka kommun deltar i åtgärdsvalsstudien och i tisdagens tidning berättade Lokaltidningen Mitt i att Botkyrka kommun tittar på att låta bygga en bred bro över E4/E20, en så kallad sociodukt. En sådan skulle kunna bidra till att minska buller från vägen.

Högre kostnader – lägre fart?

I planen som presenterades berättar Trafikverket också om Tvärförbindelse Södertörn som beräknas kosta 10,2 miljarder kronor att bygga jämfört med tidigare beräknade 5 miljarder. Enligt Dagens Nyheter har Trafikverket därför diskuterat lägre hastighet på vägen för att få ned kostnaderna. Trafikverket räknar nu med att vägen blir klar efter 2029. Målet har tidigare varit 2026.

 

Fakta

Så tänker Trafikverket nu

Södergående körbana mellan Vårby och Hallunda får fyra körfält. Sträcka: 3,5 kilometer

Norrgående körbana mellan Fittja och Vårby får fyra körfält . Sträcka: 1,5 kilometer.

Breddning av Vårbybron i båda riktningar.

Ombyggnation av bron över E4 i Fittja.

Satsning på informationstavlor och informationsteknologi.

Satsningar på åtgärder vid Trafikplats Hallunda.

Inga beslut är ännu tagna.

Källa: Trafikverket