Nacka och Värmdö rasar mot tunnelmotstånd

Monica Pettersson och Mats Gerdau.
Monica Pettersson och Mats Gerdau.
Nacka och Värmdö pekas ut som vinnare om en östlig förbindelse under jord byggs. Men nu dissar Stockholm bygget.
– Obegripligt, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelseordförande i Nacka.

Just nu utreds projektet Östlig vägförbindelse som binder ihop Södra med Norra Länken genom en underjordisk tunnel. Nacka och Värmdö är de kommuner utöver Stockholm som får störst nytta av tunneln, enligt Sverigeförhandlingen.

Megabygget beräknas kosta 18 miljarder kronor, en nota som berörda kommuner – Nacka, Värmdö, Lidingö och Stockholm, ska splitta med staten.

Men igår tisdag gick Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) ut på DN Debatt och gjorde klart att Stockholm inte är beredd att betala sin del. Helldén är kritisk mot att miljarder skjuts in i ett vägbygge som han menar strider mot klimatmålen genom ökad biltrafik.

Beskedet skapar både ilska och framtidsoro i Nacka och Värmdö.

– Att Stockholm sätter sig på bakhasorna är obegripligt. Regionen ska växa med en halv miljon invånare fram till 2030, då behövs den här vägstumpen, säger Mats Gerdau (M), kommunstyrelseordförande i Nacka.

Vad Nacka ska bidra med ekonomiskt är inte färdigförhandlat, men kommunen har lovat att bygga 6 500 bostäder som motprestation. Nu ser Mats Gerdau en risk med att allt fördröjs. Han köper inte Helldéns argument om att bygget går på tvärs med uppställda klimatmål.

– Tanken är att man ska ha kollektivtrafikfält i den östra förbindelsen. Bilarna kommer också att bli renare. Jag är teknikoptimist – om 20 år kanske vi inte har några fossildrivna bilar över huvud taget, säger Mats Gerdau.

I Värmdö ser man också med oblida ögon på Stockholms motvilja att öppna plånboken för en östlig förbindelse. Här har man fått ett bud på att medfinansiera bygget med 250 miljoner kronor, och 11 000 nya bostäder är tänkt att byggas som en direkt följd av det.

– Om Stockholm backar ur så blir det ingen östlig förbindelse som jag ser det. Då sitter vi kvar med långa köer genom Stockholm. Det kan jag bara djupt beklaga i så fall, för alla som har behov av att pendla i regionen, säger Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Helldén kritiserar i debattartikeln att ett rent kollektivtrafikalternativ inte utretts som alternativ till en östlig förbindelse, som han beskriver som ”samhällsekonomiskt katastrofal”.

Hans mål att minska biltrafiken anser dock Monica Pettersson är feltänkt.

– Att regionen ska växa samtidigt som man ska dra ned biltrafiken är en utopi för mig. Biltrafiken kommer alltid att finnas och då måste man ha möjlighet att komma fram, säger hon.

Mitt i söker Lidingös kommunalråd för en kommentar.