Min lokala hjälte

Nedlagt vägbygge kan hota bostadsprojekt

De fortsatta utredningarna av Östlig förbindelse kan hindra andra byggen i området.
De fortsatta utredningarna av Östlig förbindelse kan hindra andra byggen i området.
Trots politikernas nej utreds fortfarande Östlig förbindelse av Trafikverket. Arbetet kan nu komma att hindra bostadsbyggandet i ett stort område i Nacka och Stockholm.
Bland annat kan planerade bostäder i Sicklaområdet beröras.

Oavsett om tunnelprojektet Östlig förbindelse blir av eller inte i framtiden kommer området som Trafikverket och kommunerna bestämmer sig för avsätta som reservat för Östlig förbindelse, att lägga en död hand över övrig utveckling i området.

– Det är klart det kommer att bli områden som mer eller mindre är förhindrade att utvecklas, säger Anna Rosenlind, projektchef på Trafikverket.

”Konfliktpunkt”

Anna Rosenlind säger att i Nacka kan en del av Sickla ses som en ”konfliktpunkt” i det här sammanhanget, det område som är en tänkt knutpunkt för Östlig förbindelse på Nacka-sidan, dels för att Sickla köpkvarter ligger i området, dels för att Nacka kommun planerar att bygga bostäder i Sickla.

Byggandet av nya bostäder, såväl i Sickla som i Stockholm, kan komma att behöva begränsas, beroende på hur reservatet dras för Östlig förbindelse.

– Ja, det kan man säga, men vi vet inte hur mycket. Nacka har kommit längre med sina detaljplaner än Stockholm och i Nacka kan vi se att byggplanerna kommer att kollidera med reservatet, med den kunskap vi har i dag, säger Anna Rosenlind.

Kommer ha skyddszoner

Området som Trafikverket och kommunerna till slut bestämmer sig för ska vara reservat för Östlig förbindelse kommer att ha skyddszoner med föreskrifter som i sin tur kommer att begränsa vad och hur kommunerna kan bygga.

– Det kommer att påverka byggandet. Vi ska göra så gott vi kan för att det inte ska påverka, säger Rosenlind.