Nu tar Trafikverket reda på hur cyklisterna tänker

Rebecca Rosander tröttnade på biltrafiken och köpte en cykel. Nu kör hon tre mil om dagen fram och tillbaka till jobbet.
Rebecca Rosander tröttnade på biltrafiken och köpte en cykel. Nu kör hon tre mil om dagen fram och tillbaka till jobbet.
Kortast väg eller minst backig? Hur tänker Stockholms cyklister när de väljer väg till jobbet?

Det undrade Trafik­verket och tar nu hjälp av åtta vana vardags­cyklister för att forma framtidens cykelvägar i länet.

I träningskläder, med en tight ryggsäck på ryggen och dubbar på däcken svänger Rebecca Rosander in vid jobbet i Sickla.

– Jag fick nog av Stockholms biltrafik och köpte en cykel i augusti. Nu kör jag från Danderyd, via Slussen till jobbet varje dag. Det är helt underbart, nästan på den nivån att jag längtar efter att få åka hit, säger hon.

De 1,5 milen från hemmet till jobbet avverkar hon på mellan 40–55 minuter beroende på hur många rödljus som sätter stopp och hur mycket snö det är på vägen.

– Med bilen tog det mig 30–35 minuter så det är inte så jättestor skillnad. Men oron var att man aldrig visste hur trafiken skulle se ut och när det skulle bli stopp. ­­ Nu får jag träning samtidigt som jag sparar pengar och gör ­något bra för miljön, så det verkligen win-win för mig, säger hon.

Rebecca är nu en av åtta dagliga cykelpendlare som ska tipsa Trafikverket om vad Stockholms cyklister behöver för att ta sig till jobbet.

Ett konsultföretag gör intervjuer­ med cyklisterna och informationen ska sedan användas när man planerar framtida regionala cykelstråk. Och för att få fler att börja cykla.

– Antalet cyklister i Stockholm ökar allt mer, och då krävs nya och säkra cykelstråk. Mig ­veterligt är det första gången vi tar hjälp på det här sättet, säger Peter Behrman, presskontakt på Trafikverket.

Trafikverket vill till exempel ha svar på hur cyklisterna väljer om de står inför att ta en lite längre och planare väg jämfört med en kortare, backig. Om de undviker vissa korsningar för att slippa en komplicerad knutpunkt och hur de ser på att cykla i tunnlar.

– Vi vill helt enkelt veta vad de har för parametrar, när vi planerar för nya cykelstråk, säger Peter Behrman.

Rebecca Rosander tycker att det är toppen att Trafikverket nu tar hjälp av dem som faktiskt cyklar på vägarna, i ett tidigt skede.

– Bitvis är det obehagligt att cykla, särskilt inne i stan där man får vara på tårna hela tiden för att inte krocka eller bli påkörd. Vissa korsningar är helt galna och på många ställen har man även byggt busshållplatser där man måste korsa en cykelbana, vilket är livsfarligt, säger hon.

Undersökningen ska vara klar i maj.