Nya tvärbanan är fem år försenad

SL beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General electric för nästan 200 miljoner kronor. Signalsystemet skulle vara igång i december 2012 – med de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten.
SL beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General electric för nästan 200 miljoner kronor. Signalsystemet skulle vara igång i december 2012 – med de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten.
Den nya tvärbanan skulle varit i drift redan 2012 – och i vår stängs den av helt i sex månader.
– Det är helt oacceptabelt att man höjer priset på SL-kortet samtidigt som tvärbanan stängs av ännu en sommar, säger Talla Alkurdi (S), oppositionslandstingsråd.

När SL byggde den nya sträckan av tvärbanan, mellan Alvik och Solna gjordes en kolossal miss. Det nya signalsystemet visade sig inte fungera tillsammans med det andra signalsystemet som redan fanns på den äldre sträckan mellan Alvik och Sickla. Vilket får konsekvensen att resenärer måste byta tvärbanevagn i Alvik.

Och att koppla ihop de två signalsystemen visade sig vara mycket svårt. Det senaste budet är att signalsystemet helt måste bytas ut på den äldre sträckan, mellan Alvik och Sickla. Ett arbete som kommer ta ett halvår, vilket innebär att sträckan kommer vara avstängd för trafik mellan slutet av mars och oktober 2017.

Då har projektet att koppla ihop de olika systemen har försenats med fem år. SL var själva nyfikna på vad som gått snett och beställde för två år sedan en extern, oberoende revisionsrapport som skulle utvärdera vad som gått fel. En hel del, skulle rapporten visa.

SL är, enligt rapporten, en organisation som vant sig vid misslyckanden – den förväntar sig inte att saker ska vara färdiga i tid. Revisorerna konstaterar att Stockholm inte är den första storstaden som behöver ett nytt signalsystem, och att man hade kunnat se hur andra städer gjort i stället för att försöka skapa en egen lösning. SL:s beställarorganisation har vidare saknat kompetens att förutse risker, saknat struktur, gemensamma processer och kontrollfunktioner, enligt rapporten, vilken Mitt i skrev om då den presenterades.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) har haft sin post i knappt två år. Han vill inte peka finger när det gäller förseningen av tvärbanan utan säger att det är bättre att blicka framåt och ta tag i problemen.

– Det har både handlat om överklaganden och brister i leveransen av signalsystemet. Men det var innan min tid som trafiklandstingsråd. Det viktigaste är att ta tag i surdegar, och rätta till de historiska bristerna, säger han.

Tvärbanan ska vara stängd i ett halvår, vad säger du till resenärerna som är trötta  på avstängningarna?

– Det är aldrig roligt att göra avstängningar. Men det är nödvändigt arbete för att koppla ihop signalsystemet så att det kan bli en tvärbana som kan gå hela vägen från Solna till Sickla utan byten och som även möjliggör en tätare och bättre trafik.

– Men visst blir det trist och mödosamt för resenärerna, jag önskar att vi skulle klara av arbetet under några nätter. Men det är inte möjligt enligt förvaltningen, säger han.

Oppositionslandstingsrådet Talla Alkurdi (S) är kritisk.

– Det är helt oacceptabelt att man höjer priset på SL-kortet samtidigt som tvärbanan stängs av ännu en sommar, säger hon.

Vad skulle ha gjorts annorlunda?

– Att till exempel säkerställa att det fanns rätt kunskap i förvaltningen vid upphandlingen av tvärbanan. Att det fanns kontroll på allt från leveranser till beställning, säger hon.

Vad det kommer kosta med alla turer av signalsystemet har ännu ingen räknat på. SL beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General electric för nästan 200 miljoner kronor, men kostnader har tillkommit på vägen på grund av förseningen, till exempel för alla ersättningsbussar som har varit tvungna att sättas in. Dessutom har man minskade intäkter för utebliven biljettförsäljning.

– Vi kommer att sätta press på landstingsmoderaterna att redovisa kostnaderna, så att de får ta ansvar, säger Talla Alkurdi.

Fakta

Detta har hänt

Tvärbanans andra och nyaste sträckning, mellan Alvik och Solna station, öppnade 2013.
SL beställde det nya signalsystemet år 2009 av företaget General electric för nästan 200 miljoner kronor.
Signalsystemet skulle vara igång i december 2012 – med de tekniska problemen har avlöst varandra ända sedan starten.
Tvärbanans äldre och första sträcka, den mellan Alvik och Sickla, har ett äldre signalsystem. Målet är att koppla ihop de två signalsystemen. Meningen är då att kunna köra tätare turer på hela sträckan.
Enligt SL kommer ihopkopplingen av signalsystemen ske våren 2017 – alltså nästan fem år senare än det var tänkt.
Sträckan Alvik-Sickla kommer då att stängas av under cirka ett halvår. För sträckan Alvik-Solna blir avstängningen ungefär en månad.

Källa: SL