ANNONS

Nyktrare till sjöss sedan ny sjöfyllerilag infördes

År 2010 infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Sjö­polisen kan konstatera att lagen haft effekt.
År 2010 infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Sjö­polisen kan konstatera att lagen haft effekt.
Antalet sjöfyllerister har minskat sedan år 2010. Likaså antalet allvarliga olyckor.

Däremot ökar problemen med vårdslösa vattenskoterförare.
ANNONS

En positiv sommar. Så summerar Calle Jonsson, chef vid sjöpolisen i Stockholm, sommaren.

– Vi har inte hittat så många sjöfyllerister i år. Det är betydligt färre om man jämför med år 2010.

Det var året då sjöfyllerilagen kom, och det infördes en nedre promillegräns på 0,2 promille till sjöss. Regeln gäller alla båtar som framförs i minst 15 knop eller som är längre än tio meter.

Sommaren 2010 rapporterade sjöpolisen i Stockholm 32 alkoholpåverkade båtförare. I år landade siffran på 16.

Calle Jonsson menar att minskningen har att göra med att båtfolket har god insikt i den nya lagen.

– De vi har tagit har framför allt rört sig i de östra delarna av Mälaren och i centrala Stockholm. Vid kusterna har vi bara haft någon enstaka sjöfyllerist. Lagen har helt klart en preventiv inverkan på hur man kör båt.

De har stött på berusade personer på sjön – men oftast är det medföljande passagerare som har druckit, den som kört båten har vid de flesta tillfällen varit nykter.

Att folk i allt mindre grad kör alkoholpåverkade har även påverkat annan olycksstatistik, menar Calle Jonsson.

– Alkoholen är ju ofta med i bilden när folk kör för fort eller när det sker olyckor. Och nu har antalet olyckor till sjöss minskat.

ANNONS

Förutom lagens påverkan på sjöfyllerister tror Calle Jonsson också att båtlivet har förändrats.

– Man kör lugnare och inte lika fort, och man använder bara båten när det är fint väder. Kanske har det med ökade bränslekostnader att göra.

Böter för hastighetsöverträdelser har därför inte heller delats ut till så många – förutom till vattenskotrar.

– Vi har sett ökande antal personer som skaffar vattenskotrar och där förarna kör för fort och för vårdslöst.

I sommar har sjöpolisen noterat tendenserna vid bland annat Riddarfjärden, Karlbergskanalen och Hornsbergs strand.

– Där har de kört för fort och stört boende. Jag tycker att det borde finnas en åldersgräns, någon form av register och även någon typ av behörighet.

Nu finns ingen åldersgräns och vem som helst kan i princip hyra en vattenskoter.

– Jag vet att behörighetsdelen utreds nu, och vi hoppas att det kommer förordning om att man måste ha någon form av utbildning för att få köra.

För att helt få ner antalet olyckor på sjön tror Calle Jonsson på gott sjömanskap.

– Har man gott omdöme, kunskaper och visar hänsyn så kan olyckorna minska.