Nackapolitiker har hopp om Östlig förbindelse

Vägtunnel
Trafikverkets fortsatta utredning av Östlig förbindelse får politiskt beröm – och kritik
Beskedet att Trafikverket fortsätter utreda Östlig förbindelse trots att politikerna sagt nej till vägtunneln både kritiseras och välkomnas av politikerna.
– Jag tycker det är jättebra, det betyder att en ny regering kan starta arbetet efter valet, säger kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau (M).

I onsdags skrev Lokaltidningen Mitt i att Trafikverket fortsätter utreda Östlig förbindelse, trots att det inte finns någon politisk majoritet och att regeringen inte avsatt några pengar.

Men trots att utredningen kan påverka, försena eller till och med stoppa bostadsbyggen är kommunstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau (M), positiv till Trafikverkets fortsatta utredning:

– Jag tycker det är jättebra, det betyder att en ny regering kan starta arbetet efter valet. Det är bra att inte dumpa alla miljoner som utredningen kostat, vi behöver verkligen en Östlig förbindelse.

Om reservatområdet för Östlig förbindelse i slutänden blir för stort kan det hota bostäder, befarar Gerdau.

– Vi har i det tidigare arbete sett att det går att kombinera reservaten för av- och påfartsramper. Men ju mer osäkert det är hur Östlig förbindelse ska dras desto större är reservatet som vi har att förhålla oss till. Det är det som är oroande när sossarna stoppar planeringen.

Vill lägga pengar på pendeln i stället

Tomas Eriksson, gruppledare för Miljöpartiet i landstinget, är kritisk till Trafikverkets beslut att fortsätta utreda Östlig förbindelse.

– För vår del är det upprörande och ganska märkligt att de fortsätter göra en utredning som det inte finns politiskt stöd för och som det inte finns en färdig tanke för hur den ska finansieras. På det sättet blir det nästan 220 bortkastade miljoner. Pengarna hade med fördel istället lagts på att få en fungerande pendeltågstrafik, där finns mycket övrigt i önskan.

Trafikverkets agerande liknar opinionsbildning

Tomas Eriksson anser att en myndighet som Trafikverket måste vara ”lyhörd” för den politiska vilja som finns:

– Flera parter har sagt att de inte är intresserade av vägtunneln, politikerna i Stockholm har sagt nej, regeringen anslår inte pengarna. Då blir det närmast opinionsbildning från myndigheten.

Tamsons välkomnar utredningen

Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd och vice gruppledare för Moderaterna i landstinget, välkomnar tvärtom Trafikverkets fortsatta utredning:

– Jag vill börja med att berömma Trafikverket för att myndigheten vill få ett professionellt men beklagligt avslut med Östlig förbindelse, annars vore det att kasta pengar i sjön. Samtidigt oroar det, Trafikverket anstränger sig men om det rödgröna styret i Stockholm står fast vid idiotstopp av vägtunneln kommer det att vara att kasta pengar i sjön för skattebetalarna.

– Dom som styr i regeringen och i Stockholms stadshus, de rödgröna, riskerar att göra att det blir förgävespengar. Därför är det viktigt att vi i politiker kliver fram. Det är bättre att få en rak och ärlig debatt om Östlig förbindelse, de rödgröna borde vara ärliga och säga att de säger nej.

Ifrågasätter utredningen

Daniel Helldén, Miljöpartiet, trafiklandstingsråd i Stockholm stad, ifrågasätter att Trafikverket fortsätter utreda:

– Min kommentar är att Trafikverket gör mycket saker som är lite annorlunda, nu för att avgränsa ett reservat för Östlig förbindelse. Vi vill ha bort reservaten helt och hållet. Sen tycker jag att det är att slösa med pengar, den här leden bör inte byggas. Att hålla på med en stor planering av en stor motorväg när det behövs trettioprocentig minskning av biltrafiken i Stockholm