Olyckor med populära mopedbilarna ökar

kraschad mopedbil
Mopedbilarnas förekomst i olyckor ökar. Ofta är de allvarliga.
Mopedbilar blir allt mer vanligt förekommande bland unga i Stockholm län.
Men med den ökande populariteten blir även olyckorna fler och försäkringsbolag varnar nu för mopedbilarnas dåliga säkerhet.

Från 2017 till och med augusti 2018 har över 600 nya mopedbilar registrerats i Stockholm. Det är fler än antalet som registrerades under de sex föregående åren, 2011 till 2016, sammanlagt.

Samtidigt skjuter olyckorna – där mopedbilarna är inblandade – i höjden. Det visar ny statistik från försäkringsbolaget If.

Hittills under 2018 har 82 skador rapporterats, vilket är 13 fler än det som rapporterades under hela 2017. Jämfört med för två år sedan har skadorna mer än tredubblats.

Usel krocksäkerhet

Tidigare har ingen olycksstatistik publicerats för just mopedbilarna, eftersom Trafikverket lägger dem i samma fack som mopedolyckor.

Men nu varnas konsumenterna för säkerheten.

– Krocksäkerheten är usel. Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If i ett pressmeddelande.

Enligt försäkringsbolaget är anledningen till den bristande säkerheten bland annat vikt- och fartskillnaden mellan en mopedbil och en personbil, samt att säkerhetsutrustning som krockkudde inte är obligatoriskt i fordonet.

Bara tolv timmas utbildning

Men de tar även upp faktumet att mopedbilen rent juridiskt är en moped och att det endast krävs körkortsbehörigheten AM, vilket är samma som för en vanlig EU-moped.

Det innebär en tolv timmar lång utbildning, varav fyra timmar praktisk träning.

– Vår starka rekommendation är att man inte släpper iväg sina ungdomar i en mopedbil innan man vet att de har mycket mer kött på benen än så, säger Johan Granholm.

I Finland har utvecklingen gjort att det från 2019 kommer vara tillåtet att hastighetsbegränsa en vanlig personbil så att unga kan få ett säkrare alternativ till mopedbilen.

Fakta

Mopedbilar

Mopedbilen är ett – ofta dyrare – alternativ till EU-mopeden som får köras av personer över 15 år och som har tagit AM-körkort för moped klass-1 (EU-moped).

Mopedbilen får väga max 400 kilogram och maxfarten är 45 km/h, precis som en EU-moped klass 1. Mopedbilar ska även ha en LGF-skylt, Långsamt gående fordon, baktill.

Priset för en mopedbil ligger oftast på summor över 100 000 kronor.

Källa: Wikipedia