Olycksdrabbad rondell får nya fartgupp

Häradsvägen Segeltorp rondell olycka
Nya fartgupp vid rondellen ska göra så att bilarna kör saktare vid rondellen i Segeltorp.
Efter dödsolyckan vid ett övergångsställe i Segeltorp förra veckan – nu har kommunen sett över säkerheten.
I ett första steg ska fartguppen förbättras.

Bilister som kör för fort och övergångsställen som ligger farligt till.

Säkerheten har debatterats flitigt efter den tragiska olyckan förra tisdagen, då en 79-årig cyklist dödades vid rondellen där Häradsvägen möter Gamla Södertäljevägen i Segeltorps centrum.

Kvinnan blev påkörd av en bilist som kom ut ur rondellen på Häradsvägen, i riktning mot E4.

Enligt polisen cyklade hon över en cykelpassage vid övergångsstället.

Skymd sikt

Men övergångsstället är skymt för bilister som kör i rondellen, varnar invånare som tycker att säkerheten ska förbättras.

Kommunen, som varit ute vid Häradsvägen efter olyckan, tycker dock efter ett första besök att sikten är god.

– Vi gör bedömningen att sikten är tillräckligt god både före och inuti rondellen. Oskyddade trafikanter som ska över vägen hinner uppmärksammas och skyltarna som varnar för övergångsställe syns klart och tydligt. Sikten åt sidorna, oavsett var förare kommer in i rondellen, anses vara god och begränsas inte av till exempel växtlighet eller större skyltar, säger Ulrika Lamberth, pressansvarig på kommunen.

Fakta

Läsarreaktioner: "Inte ovanligt att de kommer upp i 100km/h"

Några av läsarreaktionerna på förra veckans artikel:

Efter dödsolyckan: Polisen vill se fartkameror i Segeltorp

”Bilfirmorna vid Smista allé måste också ta ansvar, många gånger provkörs deras bilar på Häradsvägen. Inte ovanligt att de kommer upp i 100km/h fram till rondellen innan skolan.”

”Kameror förbi skolan hade inte undvikit olyckan. Det blir 60 ut ur rondellen och övergångsstället är skymt. Bättre att flytta övergångsstället 10 meter och sätta upp blinkvarning som vid McDonalds i kungens kurva.”

”Jag hade helst sett en gång&cykeltunnel så man säkert kan lämna/hämta kidsen utan att få hjärtklappning varje dag..”

”Ett vanligt fenomen i den rondellen är att bilen i det högra körfältet stannar för att släppa över gående och då kommer det någon som ”smiter förbi” i vänsterfilen som inte orkat köa sig fram som alla andra.”

Flera nya fartgupp

Däremot ska kommunen nu förbättra de fartgupp, så kallade busskuddar, som finns innan rondellen i båda riktningarna på Häradsvägen.

Kommunen ska också sätta upp två nya busskuddar vid Gamla Södertäljevägens båda anslutningar till rondellen.

– Då dämpas hastigheten in i rondellen och säkerheten förbättras för oskyddade trafikanter som tar sig över vägen, säger Ulrika Lamberth.

Flera invånare vittnar om att bilister kör för fort förbi Segeltorpsskolan, genom rondellen och att fotgängare lever farligt vid övergångsstället.

Detta tros till stor del bero på att maxhastigheten varierar mycket på en kort sträcka, från 30 till 40 till 60 strax efter rondellen.

Finns det planer på att sänka maxhastigheten?

– Vi behöver se över flera faktorer kring trafiksäkerheten, och i ett första steg ska vi förbättra fartguppen. Därefter kan andra åtgärder, som att se över hastighetsbegränsning eller hur skyltar placeras, eventuellt bli aktuella, säger Ulrika Lamberth.