Oro för fler bussneddragningar

Det senaste året har varit påfrestande för Järfällas resenärer i kollektivtrafiken. Nu varnar politikerna för att fler försämringar kan vara på gång och rasar mot SL:s senaste plan.

FRÅGAN
1. Hur ofta åker du kollektivt?
2. Vad skulle kunna bli bättre och få dig att åka mer?

Barry McGann, 40 år, Barkarbystaden:

– Nu för tiden gör jag det varje dag. Jag har bott i Barkarbystaden i fyra månader och hittills har det fungerat bra.
– I jämförelse med hur det fungerar i andra städer i världen så är det väldigt bra här.
Eric Sjögren, 23 år, Hässelby:
– Varje dag. Jag jobbar i en butik på Barkarby handelsplats, och jag har inget körkort, så jag tar bussen.
– Jag hoppas kunna ta körkort snart och då kan jag spara 40 minuter på resan. Det vore bra om bussarna höll tiderna och när det blir förseningar - mer och bättre information.
Jenny Lindberg, 43 år, Barkarby:
– Väldigt ofta. Jag gjorde mig av med bilen för ett år sedan för att åka mer kollektivt och promenera mer, men det har inte varit det lättaste!
– Det har varit så mycket problem och somras gick inte pendeltågen alls. Jag önskar att bussarna gick i tid och att chaufförerna inte körde som galningar. Det vore också bra om de fixade Barkarbybron så att bussarna kan ta sig fram.
Helena Benavente, 31 år, Barkarbystaden:
– Inte så mycket tyvärr. Oftast åker jag och min sambo bil, eller så promenerar jag till öppna förskolan.
– Vi har svårt att hinna med bytet mellan buss och pendeltåg med barnvagn. Det är dessutom en lång resa in till stan.
Paulina Dukovska, 18 år, Viksjö:
– Jag åker buss till och från skolan varje dag. Det är lite krångligt och jobbigt ibland när bussarna är försenade eller med byten som inte matchar.
– Det borde gå fler bussturer och oftare. Och så önskar jag att det inte var så många förseningar.

Det är sen eftermiddag, en vanlig torsdag på Barkarby station. Allt är som vanligt – köerna över bron ringlar långa, bussarna är runt tio minuter sena och resenärer får springa till pendeltåget för att hinna med.

– Jag åker buss till och från skolan varje dag. Det är lite krångligt och jobbigt ibland när bussarna är försenade eller med byten som inte matchar, säger 18-åriga Paulina Dukovska från Viksjö.

Om hon får önska sig något av de som bestämmer över kollektivtrafiken så är det fler och tätare avgångar. Och färre förseningar.

Men det senaste året har Paulina och alla andra Järfällaresenärer bjudits på motsatsen.

Förra hösten stod det klart att landstinget saknade 300 miljoner kronor i intäkter och 100 av dessa skulle sparas in genom neddragningar i busstrafiken. I Järfälla berördes nio linjer.
I våras kom nästa dråpslag. SL ville dra ner på busstrafiken ytterligare. Dessutom har pendeltågstrafiken stått still hela sommaren och pendeltågsstationerna i Kallhäll och Barkarby har varit röriga av byggstök.

Nyligen skickade landstinget ut det regionala trafikförsörjningsprogrammet på remiss till länets kommuner. Sitt byråkratiska namn till trots är det SL:s viktigaste dokument för hur kollektivtrafiken ska se ut i framtiden. Här finns planer, visioner och mål.

Men Amanda Palmstierna (MP) ordförande i tekniska nämnden, ger inte mycket för planerna.

– Det är oerhört viktigt med en fungerande kollektivtrafik i en kommun som växer så det knakar. Folk måste få sin vardag att gå ihop, säger hon.

Bland annat är målen för låga, menar Amanda Palmstierna. Till 2030 vill landstinget att andelen som reser med kollektivtrafik ska öka med fem procentenheter. Järfälla kommun tycker att en ökning på 20 skulle vara mer rimlig.

– Landstingets målsättningar är oroväckande låga. Järfälla har drabbats av bussneddragningar i flera omgångar. Här behövs både en återställare och en nysatsning.
I stället befarar Amanda Palmstierna att de låga ambitionerna i programmet kan leda till mer neddragningar i framtiden.

– När vi bygger bostäder – och vi bygger många i Järfälla – så hoppas vi att landstinget tar sin del av ansvaret och ordnar bra, konkurrenskraftig kollektivtrafik. Det här dokumentet är själva grundbulten i planeringen av trafiken och vi ser att ambitionerna är mycket låga.
Därför har hon och övriga representanter för den styrande koalitionen i Järfälla skrivit ett remissvar där de är starkt kritiska till förslaget.

Men Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, håller inte med om att satsningarna är för få. Tvärtom.

– Vi har Sveriges bästa kollektivtrafik i Stockholm och det här kommer att göra den ännu bättre. De närmsta åren lägger vi 60 miljarder på att bygga ut den och Järfälla är en av de kommuner som får miljardsatsningar, säger han.

Visst, det senaste årets bussneddragningar har varit tuffa, medger Kristoffer Tamsons, men menar att orsaken är att Socialdemokrater och Sverigedemokrater stoppade den planerade höjningen av SL-taxan vilket skapade ett hål i budgeten.

– Nu har vi däremot en stabil uppgörelse med Miljöpartiet. Därmed finns både pengar och kloka idéer och det kommer att lägga grunden för en ännu bättre kollektivtrafik.

Fakta

Det föreslår landstinget - och så tycker kommunen

Kommunen anklagar landstinget för att ha för låga ambitioner med kollektivtrafiken. Här är målen som landstingets tjänstemän satt upp i förslaget till regionalt trafikförsörjningsprogram. Och Järfälla kommuns motbud.

Landstinget: Andelen kollektivtrafikresenärer ska öka med 5 procentenheter till 2030.
Kommunen: Andelen kollektivtrafikresenärer ska öka med 20 procentenheter till 2030.

Landstinget: En sträcka som tar en timme med bil ska ta max 1h och 54 minuter kollektivt.
Kommunen: En sträcka som tar en timme med bil ska ta max 1h och 30 minuter kollektivt.

Landstinget: 2030 ska 79 procent av resenärerna vara nöjda (dagens siffra är 75-78 procent).
Kommunen: 2030 ska 80 procent av resenärerna vara nöjda.