Pendelbåt till Nacka inte alltid en höjdare

Eva Kankis båtpendlar – när det går.
Eva Kankis båtpendlar – när det går.
Sjövägen förlängs, tätare turer mellan Nacka och Nybroplan och linjen Ekerö-stadshuset permanentas. Idel pendelbåtsgodis – men inte för alla.
– För oss på Lidingö är det inte så lätt att utnyttja Sjövägen, säger pendlaren Eva Kankis.

Nyheter om nya pendelbåtslinjer, tätare turer och utökade sträckningar duggar tätt. Senast var det Centerpartiet som i ett utspel inför valet lovade 8 nya pendelbåtslinjer, bland annat mellan norra Ulvsunda-Gamla stan, Ålstäket-Slussen och Täby-Ropsten.

Den del av Sjövägen som går mellan Nacka strand och Nybroplan har fått tätare turer och går nu varje kvart i rusningstid.

Men för dem som pendlar mellan Nacka och Lidingö har det inte blivit bättre, snarare tvärt om. Det menar Lidingöbon Eva Kankis, som brukar ta båten från Dalénum till jobbet på Nacka kommun.

– Jag har jobbat i Nacka i två år och upplever att det blir svårare och svårare att pendla, säger hon.

Få turer i rusningstid

För även om antalet turer per dygn inte minskat , är de inte optimalt fördelade ur pendlingssynpunkt.

– Det går en tur 09.43 och en 10.02, och det är ju täta turer. Men det gynnar ju inte oss som pendlar till jobbet.

Mellan klockan 07 och 09 går det bara tre turer. Samma gäller på kvällen, tre turer mellan klockan 16 och 18.

– Så jag kan tyvärr inte ta båten varje dag, utan får ta bilen ibland, säger Eva Kankis.

Sjövägen anonym pendelled

En bilfärja vore det optimala, tycker hon. Fler parkeringsplatser vid bryggan i Dalénum är också nödvändigt, om fler ska kunna ställa bilen och ta båten.

Och bussen som stannar vid bryggan utgår från Torsvik, men de som bor där tar sig hellre till Ropsten menar hon, utan de presumtiva pendlarna bor på östra ön.

För det är många Lidingöbor som pendlar till södra sidan av stan, enligt Eva Kankis.

En båt kommer lastad med Lidingöbor, men fler skulle ta båten om turerna vore tätare, menar Eva Kankis.

Hon tycker att den här båtpendelsträckan inte fått någon riktig chans, då förutsättningarna att kombinera båtpendling och livspussel är för dåliga.

Dessutom har informationen om att den finns inte nått ut. I SL:s app för kollektivtrafiken finns till exempel linjen inte med.

Fler turer med nya upphandlingen

Landstingsrådet Gustav Hemming (C) säger att det nu i höst görs en ny upphandling för Sjövägen inför att den förlängs, och att det då kommer att bli tätare turer även norrut från Nacka.

Nya Sjövägen sjösätts den 1 januari 2020 och går hela vägen upp till Storholmen.

Samtidigt skrotas linje 81 (Ropsten-Storholmen). För de flesta resenärer innebär det att de i stället får ta sig till en annan, närliggande brygga, som trafikeras av linje 80. Sticklinge kommer att angöras vid Abborbryggan, och stoppet vid Ekudden ersätts med Djursholms torg.

Frösvik inte med

Men Frösvik på Bogesundslandet finns inte med på listan över Sjövägens nya bryggor. I dag trafikeras den via linje 81 med fem turer om dagen, och hur det blir när linjen försvinner är inte klart.

Enligt Centerpartiet, som drivit pendelbåtsfrågorna i landstinget, kommer Frösvik dock att fortsätta trafikeras, men det oklart hur många turer det blir.