Pendelstädarna ska halveras – 90 varslade

Haidar Tamimi jobbar som tågstädare på depån i Södertälje.
Haidar Tamimi jobbar som tågstädare på depån i Södertälje.
90 av de 196 pendeltågsstädarna i Stockholms län har blivit varslade om uppsägning. Städarna är oroliga för att de inte ska hinna städa tågen.
– Jag vet inte hur vi ska klara det, säger Haidar Tamimi, depåstädare i Södertälje.

När MTR tog över driften av pendeltågen i december 2016 från Stockholmståg övertog de också städningen.

Pendeltågsstädarna som tidigare varit anställda av ISS övergick till företaget Sol Reneriet.

”Verksamheten, som vi tog över, motsvarar inte hur vårt avtal ser ut”

Josephine Johansson, Sol Reneriet

Nu varslar Sol Reneriet 90 av de 196 städarna om uppsägning.

– Den nuvarande verksamheten, som vi tog över, motsvarar inte hur vårt avtal ser ut. Vi måste anpassa vår verksamhet till vårt avtal med kunden, säger Josephine Johansson, HR-chef på Sol Reneriet.

Kunden är i det här fallet MTR.

Kommer det bli stökigare på pendeltågen när styrkan nästan halvers?

– Nej, vi jobbar med att kompetensutveckla vår personal. Vi städer ju även tunnelbanan och gör det väldigt bra. De tidsstudier vi gjort visar att detta är möjligt att genomföra, säger Josephine Johansson.


Under torsdagen förberedde städarna protester. Från vänster: Freddy Soto, Claudia Diaz Diaz, Itsari Isaksson, Pran Malhotra, Haidar Tamimi och Veronica Tello.


Haidar Tamimi arbetar på depån i Södertälje och är fackligt engagerad i Seko. Han tror att den nya städorganisationen kommer leda till stress, utbrändhet och sjukskrivningar hos dem som blir kvar.

– Vi har haft två möten med arbetsgivaren och de vill minska organisationen med 90 personer. Jag vet inte hur vi ska klara det, säger Haidar Tamimi.

”De vill minska organisationen med 90 personer. Jag vet inte hur vi ska klara det.”

Haidar Tamimi, depåstädare

De anställda fick beskedet i måndags och på torsdagen förberedde de protester mot SL i samband med invigningen av Citybanan på söndag.

– Varför ser inte politikerna vad som händer? säger Haidar Tamimi.

Även facket regionalt på Seko Stockholm riktar kritik mot MTR och SL.

– Här säger man att det är viktigt att ta över verksamheten och personalen, men efter en tid säger man upp hälften? säger Carolin Evander, ombudsman på Seko.