Listigt knep gör att station hamnar i två kommuner

Nya perrongen blir 155 meter längre.
Nya perrongen blir 155 meter längre.
Hur blir det nu – kommer nya stationen att ligga i Solna eller Sumpan?
Jo, stationen hamnar i Sumpan. Men perrongen förlängs med 155 meter in i Solna.
Det kommer alltså inte att bli längre för Sundbybergsborna att gå för att kliva på pendeltåget.

Idéskisserna på nya stationsområdet i Sundbyberg centrum och det resecentrum som AMF Fastigheter fått i uppdrag att bygga, har skapat debatt på nätet.

Vissa av er läsare lägger an en ironisk ton: ”Det där ser trevligt ut! Lite glitter för att liva upp” och ”Varför skall allt nytt se ut som sifi byggnader o inte efter hur stan redan ser ut. Katastrof” är några omdömen.

Vy från öst sett från kommungränsen mot Solna.

En arkitekttävling ska dock utlysas kring hur stationsbyggnaden ska se ut, så än är inte sista ordet sagt.

Rulltrappor till perrongen

Frågan om den nya perrongen och om det framöver kommer att bli längre för Sundbybergsborna att gå för att kunna kliva på pendeltåget har också dykt upp.

Därför tänkte vi nu reda ut den frågan.

Stationen kommer att ha tre entréer.

I den östra änden blir en ingång vid Solna Business Park och en vid Lilla Alby. I den västra änden byggs stationsentrén i Sundbybergs centrum, där den ligger i dag.

Det kommer att gå rulltrappor och hissar direkt ner till plattformen från alla entréer

Niklas Bergman, projektledare

Och nej det kommer gå att kliva på pendeltågen på samma plats som i dag, även efter att den nya perrongen är på plats lovar Niklas Bergman, projektledare på Trafikverket.

– Det kommer att gå rulltrappor och hissar direkt ner till plattformen från alla entréer, säger han.

Den nya perrongen blir 155 meter längre än i dag. Illustration: Trafikverket

Den nya perrongen kommer dock att bli betydligt längre – 355 meter, till skillnad från dagens 200 meter. De extra 155 metrarna kommer att förlängas in i Solna.

– Vi har inte utgått från kommungränser när vi planerat perrongen, utan från resandeströmmarna. Det är stora arbetsplatser i Lilla Alby och Solna Business Park, säger Niklas Bergman.

Nästa steg – granskning

Det är Trafikverket som bygger spår och perrongen och kommunen/AMF Fastigheter som bygger stationshuset.

Sundbybergs stad finansierar projektet med 800 miljoner kronor.

Redan i år kommer förberedande arbeten att göras för de tillfälliga spår där tågen ska gå under tiden som de nya permanenta spåren byggs.

Tidigast 2020 påbörjas bygget av sträckan, vilken kommer ta cirka 8 år att bygga klart.

Nästa steg i planprocessen är granskning av järnvägsplanen Huvudsta-Duvbo. Då kommer Trafikverket att visa mer i detalj var järnvägen ska ligga och hur anläggningen ska se ut.