Min lokala hjälte

Perrongskydd inte självklart på nya t-banan

Om Nacka kräver perrongskydd på nya t-banan kan t-baneprojektet försenas med tre år.
Om Nacka kräver perrongskydd på nya t-banan kan t-baneprojektet försenas med tre år.
Perrongskydd är inte självklart på nya tunnelbanan till Nacka.
Skulle Nacka kommun kräva perrongskydd kan det försena t-baneprojektet med tre år.
Det framgår av ett svar på en interpellation som kommunstyrelsens ordförande och ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden lämnat.

Flera socialdemokratiska politiker i Nacka har i en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau och miljö- och stadsbyggnadsnämndens ordförande, Cathrin Bergenstråhle, båda M, ställt frågan om Nacka kommer att kräva att perrongskydd sätts upp på nya tunnelbanan, detta för att förhindra olyckor och öka säkerheten.

Juridiken inte glasklar

De båda M-politikerna svarar att svaret beror på om plattformsrummet ska ses som en byggnad eller inte. Enligt M-politikerna är juridiken inte tydlig på denna punkt. Förvaltningen för utbyggd tunnelbana och länsstyrelsen i Stockholm utreder för närvarande frågan. Ett besked väntas inom kort.

Enligt M-politikerna finns ”en teoretisk möjlighet” för Nacka kommun att i samband med att detaljplanen för t-banan ska antas förhandla om ett avtal där det finns perrongskydd. Men i så fall måste kommunen vara beredd att riskera en försening av hela t-baneprojektet med cirka tre år.

Kan ställa andra krav

Nacka kommun skulle även kunna kräva att perrongerna byggs på ett sätt så att skydd kan sättas upp i ett senare skede. Det senare skulle enligt M-politikerna inte leda till förseningar av t-baneutbyggnaden.

Mats Gerdau och Cathrin Bergenstråhle påpekar att Nacka kommun inte ensamt kan besluta om dessa frågor utan frågan om plattformsskydd måste lösas tillsamman med landstinget och övriga berörda kommuner där ny tunnelbana byggs.

Byggstarten av tunnelbanan till Nacka beräknas börja i år och byggtiden beräknas till mellan sju och åtta år.

Perrongskydd är glasväggar som installeras på perrongen där perrongen vetter mot spåren och som hindrar att någon hamnar på spåren.

Liknande perrongskydd finns i dag på den nya pendeltågsstationen vid Odenplan.