Här planeras tvärbanans stationer – se grafik

kristoffer tamsons tvärbana kista spadtag vid bromma
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, talar på första spadtaget för ny tvärbana.
När tvärbanans Kistagren nu börjar byggas är det många som gläds. 16 700 bostäder byggs längs linjen, och i till exempel Ursvik har man redan börjat flytta in.
Men Ursviksborna får vänta ännu några år, till 2021, innan de kan kliva på spårvagnen. Helt klar beräknas Kistagrenen vara 2023.

Håll ut – snart (nåja) kan du åka tvärbana hela vägen från Helenelund i Sollentuna till Bromma Blocks och flyget. Och ni som bor i Ursvik eller södra Rissne blir anslutna till den spårbundna kollektivtrafiken.

I tisdags togs det första spadtaget till tvärbanans Kistagren.

Den ska ansluta stationen Ulvsunda norra till Bromma Blocks, där en ny station byggs på en viadukt. Runt omkring stationen ska handelsplatsen byggas ut med butiker.

Det var glada och kanske lite lättade politiker som presenterade byggstarten. Det har varit en lång process, och inte utan problem.

– Efter lång tids träta har vi lyckats komma överens. Det visar att vi kan åstadkomma mer tillsammans än var för sig, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Lång startsträcka

Arbetet med Kistagrenen satte igång redan 2001. Under resans lopp gällde det att få med sig tre kommuner på tåget: Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna. Det har varit många planprocesser som ska klicka i varandra.

I december 2016 fattades så det slutliga beslutet i landstingsfullmäktige. Med stöd av Miljöpartiet fick Alliansen igenom ett stort trafikpaket som bland annat innebar satsningar på Roslagsbanan, Citybanan och Kistagrenen.

Hela satsningen omfattar 4, 9 miljarder kronor, där landstinget står för 3,3 miljarder. Övriga kostnader står staten, Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna för.

För Sundbyberg, som bygger tusentals nya bostäder där tvärbanan ska gå fram, är byggstarten mer än efterlängtad.

– Det här betyder jättemycket för Sundbyberg. Vi bygger 3 000 bostäder i Rissne och 6 000 i Ursvik, och nu får de sin tvärbana. Men det har tagit alldeles för lång tid att komma till byggstart, säger Mikael T Eriksson, kommunalråd (M).

Helt klart 2023

Byggena i södra Rissne är i full gång, och i Ursvik har många redan flyttat in. Men de får vänta ännu några år innan de kan kliva på tvärbanan.

Det här betyder jättemycket för Sundbyberg. Men det har tagit alldeles för lång tid.

Mikael T Eriksson (M), kommunalråd Sundbyberg

2021 beräknas bygget ha nått Ursvik, och helt klart ända till Helenelunds pendeltågstation ska banan vara 2023.

Då finns åtta kilometer spår och hela resan från Ulvsunda till Helenelund beräknas ta cirka 23 minuter.