Polisen kommer inte att prioritera miljözoner

Göran Bolinder tror inte att polisen kan prioritera kontroller i miljözonerna.
Göran Bolinder tror inte att polisen kan prioritera kontroller i miljözonerna.
Ansvaret för att kontrollera de tänkta miljözonerna i Stockholm hamnar hos trafikpolisen.
Men de nya reglerna skulle inte vara högt prioriterade.
– Vi har inte resurser, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Om miljözonerna i Stockholms innerstad blir verklighet kommer tillsynsansvaret att falla på trafikpolisen. Precis som trafikpolisen i dag ansvarar för kontrollen kring dubbdäcksförbudet på Hornsgatan eller att reglerna mot tunga fordon i innerstan följs.

Men den nya uppgiften verkar inte hamna överst på polisens att göra-lista.

– Det kommer inte att vara det mest prioriterade vi gör direkt. Det hamnar under den vanliga trafikövervakningen, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholm.

Även i Transportstyrelsens förslag på miljözonernas utformning tas frågan upp kring polisens resurser att prioritera. Tanken är att polisen lätt ska kunna se om ett fordon är berättigat att framföras i en miljözon genom att slå på registreringsnumret i vägtrafikregistret.

– Det finns alltid synpunkter på vad polisen ska göra och inte göra, men jag tror inte att vi kommer ha några riktade insatser mot just det här. Vi har inte resurser att prioritera, säger Göran Bolinder.

1 000 kronor i böter

Vidare föreslår Transportstyrelsen att utlandsregistrerade fordon ska kontrolleras med registreringshandlingar som måste medföras. Fordon som har undantagstillstånd att köra i miljözonerna – till exempel veteranbilar – ska även de ha handlingar med sig om tillståndet inte syns i trafikregistret.

Påföljden för brott mot bestämmelserna för miljözonerna ligger i dag på 1 000 kronor i böter.