Min lokala hjälte

Poliser och vakter hjälper SL i jakten på fuskåkare

Biljettkontroller med ordningsvakter och poliser ska nu ske på flera linjer.

– Det är dags att sluta dalta med fega brottslingar i kollektivtrafiken, säger trafikpolitikern Kristoffer Tamsons (M).

250 miljoner kronor. Så mycket misstänker SL att landstinget förlorar per år genom att resenärer fuskar i kollektivtrafiken.

– Vi vill stävja fusket och gör därför nu extrakontroller utöver de ordinarie kontrollerna i områden där fusket är större, säger Thomas Silvander, ansvarig för biljettkontrollen vid SL.

Tunnelbanans blå linje mot Västra skogen och Hjulsta och Akalla samt röd linje mellan Liljeholmen och Norsborg är några av de utpekade områden där många resenärer antingen inte betalar alls för sin resa, eller har falsk biljett – såsom ungdomsbiljett eller förfalskad sms-biljett.

Även busslinjerna 179 i Kista och 172 i Huddinge kan nu få besök av kontrollanter och vakter.

– Kontrollanterna är utsatta i de här områdena och de har drabbats av hot och fysiskt våld. Därför deltar nu även ordningsvakter och i vissa fall poliser, som ett stöd och för att skapa ordning och reda.

Thomas Silvander menar att det är uppemot 25 000 personer som varje dag fuskåker.

– Vi ska köra kontrollerna året ut och sedan får vi utvärdera om det finns anledning på att ändra på något eller gå på andra linjer.

De senaste fem åren har i snitt 18 357 kontrollavgifter utdelats, med en snittsumma på cirka 22 miljoner kronor per år. SL räknar med att siffrorna nu ökar.

– Förhoppningen är att avgifterna gör att biljettförsäljningen ökar, säger Thomas Silvander.

Det kommer att kosta drygt fyra miljoner kronor att genomföra den extra bevakningen. Enligt Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, är det en insats som behövs.

– Folk bryter medvetet mot uppsatta regler och lagar och stjäl från sina medresenärer. Det kostar oss många miljoner om året – pengar som skulle kunna användas till bättre kollektivtrafik och till att hålla biljettpriserna nere.

Behövs intäkterna för att betala de investeringar i kollektivtrafiken som nu pågår?

– Vi behöver alltid varje krona och det är viktigt att alla följer lagar och regler så vi kan bygga ut kollektivtrafiken och få tätare turer. Då kan vi inte ha några som tror att de kan åka gräddfil på andras bekostnad, säger Kristoffer Tamsons.

Christian Tengblad är talesperson för Planka.nu, en organisation som arbetar för avgiftsfri kollektivtrafik. Han är kritisk till de nya masskontrollerna.

– När det är så här höga avgifter har plankning en funktion; Det möjliggör ett resande för dem som inte har råd. Kontrollerna gör kollektivtrafiken sämre och ökar segregationen, säger han.

Tensta är en av de tunnelbanestationer som ska kontrolleras hårdare.