M-politiker ryter till: ”Behåll bilfilen”

Deshira Flankör, Mats Gerdau och Cecilia Brinck
Deshira Flankör, Mats Gerdau och Cecilia Brinck
Två kommunalråd och ett oppositionsråd kräver att Stockholm stad tänker om och inte stänger av en bilfil på Stadsgårdsleden.
Nackas kommunalråd erbjuder en alternativ lösning:
– Vi kan göra en deal. Bygg Österleden och ni får ta bort en bilfil.

På torsdag väntas en politisk majoritet i Stockholms trafiknämnd besluta om att stänga av en bilfil på Stadsgårdsleden från 2018.

Syftet är att utöka ytorna för gång- och cykeltrafikanter.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP), sa till Mitt i i måndags att han inte tror att det kommer att påverka biltrafiken till Nacka och Värmdö.

– Eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Egentligen har vi redan i dag endast ett körfält för bilar från Slussen till Nacka. Nu blir det en längre sträcka.

Tycker tvärtom

Under tisdagen träffade Mitt i det moderata oppositionsborgarrådet i Stockholm, Cecilia Brinck (M), samt kommunstyrelsens ordförande i Nacka respektive Värmdö, Mats Gerdau (M), och Deshira Flankör (M), på Stadsgårdsleden.

De tre moderata politikerna var alla tre av rakt motsatt uppfattning som Daniel Helldén:

– Jag tycker det är helt galet. Det är jättebra att dom separerar gång- och cykeltrafik men det ska inte ske på bekostnad av bilarna, säger Mats Gerdau

– Vi är beroende av Stadsgårdsleden. Det känns trist att vi som politiker ska behöva stå här på Stadsgårdsleden och lösa problemet, säger Deshira Flankör.

”Ta hänsyn”

Cecilia Brinck:

– Det är jättefarlig miljö och något måste göras men inte utan att ta hänsyn till Nacka och Värmdö. Det är inte så att bilarna upplöses i atomer.

Mats Gerdau säger att Nacka kommun inte har tillfrågats om förändringen och att ingen konsekvensanalys för trafikanterna har gjorts. Han är av uppfattningen att det verkar vara ett självändamål för borgarrådet i Stockholm att begränsa bilarnas framkomlighet. 

”Dom är ute efter att jävlas med Nacka och Värmdö.”

– Dom är ute efter att jävlas med Nacka och Värmdö. Man måste prata med sina grannar, säger Mats Gerdau. 

Deshira Flankör:

– Staten och Stockholms stad måste planera gemensamt och skapa logik i trafikflödet. Jag hade kunnat förstå och till och med förlåta denna trafikinfarkt de ställer till med, om de åtminstone beslutat om en Östlig förbindelse, men nu blir det bara en illavarslande påminnelse om hur utsatta vi är.

Cecilia Brinck tycker att det är underligt att Nacka och Värmdö inte fått vara med och säga sitt och säger att Moderaterna i Stockholm kommer att reservera sig mot beslutet som väntas klubbas på torsdag.

– Vi kommer att reservera oss.

”Vi kan göra en deal. Bygg Österleden och ni får ta bort en bilfil”

Mats Gerdau kommer med förslag till lösning:

– Vi kan göra en deal. Bygg Österleden och ni får ta bort en bilfil, säger Gerdau.