Smygpremiär för nya spårvagnslinjen i stan

Kristoffer Tamsons och Daniel Helldén inviger den nya sträckningen av spårvagn linje 7.
Kristoffer Tamsons och Daniel Helldén med Transportstyrelsens godkännande.
I dag provkördes den nya sträckningen för spårvagnslinje 7 från Kungsträdgården bort till Centralen.
– Det är första gången det körs spårvagn på Klarabergsgatan. En historisk dag för Stockholm, menade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som åkte premiärturen tillsammans med trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Det som uppmärksammades under torsdagen var att Transportstyrelsen nu gett tillstånd till spårvagnstrafiken mellan Kungsträdgården och Centralen. För allmänheten öppnas linjen den 3 september men redan idag provåkte de ansvariga politikerna, Daniel Helldén och Kristoffer Tamsons, linjen.

– Jag är väldigt nöjd att vi hållit budgeten och tidsramen och att det finns brett politiskt samförstånd i frågan, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Spårvagn linje 7 till Centralen.

Ny spårvagnshållplats utanför Åhlens. Foto: Kristian Lönner

En halv miljon kronor per meter

Den nya sträckan innebär att språvagnslinje 7 nu förbinds samman med pendeltåg och tunnelbana vid Centralen. Totalt handlar det om 600 meter spårväg som kostat 300 miljoner kronor.

Projektet har kritiserats för att ha varit onödigt dyrt och för att vara en felriktad satsning inne i stan. Linje 7 har bland annat kallats för ”NK-expressen”.

– Omkring 200 miljoner har gått till förstärkningsarbete vid Sergels torg. Det har varit dyrt men värt det. Nu kan vi dra nytta av spårvagnens fulla potential, säger Daniel Helldén.

Även Kristoffer Tamsons försvarar kostnaden.

– Det finns en bra överenskommelse mellan staden och SL och vi har också haft statlig medfinansiering. Det är en bra affär för SL:s resenärer, säger han.

Magnus Braxell, vd på Stockholms spårvägar.

Magnus Braxell, vd på Stockholms spårvägar. Foto: Kristian Lönner

Ger fler resenärer

En annan nöjd premiärresenär var Magnus Braxell, vd för Stockholms spårvägar.

– Vi har idag 4,5 miljoner resenärer per år på den här linjen och nu kan vi öka till 5-6 miljoner. Det blir naturligt för pendlare som åker till Centralen att byta till spårvagn när den går här utanför, säger han.