”Jag är rädd att bli överkörd av cyklisterna”

Eva Eriksson tycker att det är obehagligt när hon ska korsa Götgatsbacken.
Eva Eriksson tycker att det är obehagligt när hon ska korsa Götgatsbacken.
Cyklisterna kör i hög fart och tar för lite hänsyn, säger Eva Eriksson.
Cyklisterna kör i hög fart och tar för lite hänsyn, säger Eva Eriksson.
Det råder djungels lag på Götgatsbacken.
En huggsexa om vem som ska komma fram först – trots att det är gågata, tycker Eva Eriksson.
Polisen har svårt att bötfälla. Och staden vill att cyklisterna ska ta andra vägar.

– Titta där! De cyklar verkligen hur som helst. Se hur de klämmer sig emellan de där med barnvagnarna, säger Eva Eriksson, och pekar på en cyklist som närmast snuddar en sulky.

Vi befinner oss på Götgatsbacken i eftermiddagsrusningen. Cyklar och gående kommer från alla håll. Och det råder i stort sett djungelns lag om vem som ska få utrymmet på gatan.

– Det känns som om man går mitt i en cykelbana här. Inte att man går på en gågata, vilket det ju är, säger Eva Eriksson.

Eva Eriksson på Götgatspuckeln.

Allt fler cyklar

De senaste tio åren har cyklingen ökat kraftigt i innerstan, nära fördubblats, enligt trafikmätningar gjorda av Stockholm stad. Men alla är inte lika glada över att allt fler cyklister susar fram – speciellt inte på ytor där fotgängare och cyklister samsas om utrymmet som här på Götgatsbacken.

Gatan mellan Högbergsgatan och Sankt Paulsgatan är en gågata, vilket innebär att cyklisterna ska hålla de gåendes hastighet, vilket är ungefär maximalt sju kilometer i timmen.

Men det är långt ifrån alla som saktar ner.

– Jag är faktiskt rädd när jag går här. Det är svårt att komma över gatan. Man måste sicksacka mellan cyklisterna. Jag är faktiskt mer rädd för cyklister än bilister i trafiken, säger Eva Eriksson.

Polisen bötfäller

Polisen är regelbundet på Götgatan och runt Slussen och bötfäller cyklister. Prislappen om man cyklar för fort är tusen kronor. Men just på Götgatsbacken är det snårigt att bötfälla på grund av att polisen måste göra en bedömning om cyklisterna cyklar på de gåendes villkor eller inte, enligt polisen.

– Vilket gör det ganska krångligt att rapportera. Nekar cyklisterna måste det upp i tingsrätten för att avgöras, säger Anders Lindberg, kommunpolis på Södermalm.

Ett annat problem på Götgatsbacken är att många cyklister inte vet att de cyklar på en gågata – där det råder andra regler än på vanliga gator och cykelbanor.

– Inte alla cyklister, men många anser att de vill cykla med samma hastighet som de haft innan innerstan. Och inte ta hänsyn till den rådande trafikrytmen, säger Anders Lindberg.

Staden vill locka till omvägar

Vad gör då Stockholms stad för att förbättra trafiksituationen på Götgatsbacken? I början av september gjordes ett nytt försök att leda om cyklisterna till Repslagargatan via Högbergsgatan och Sankt Paulsgatan. Nya skyltar har satts upp och ny asfalt anlagts för att göra passagen mera inbjudande.

– Så att man kan uppmuntra cyklisterna att cykla där i stället för över Götgatspuckeln, säger Ola Eriksson, informatör på trafikkontoret.

”En form av konfliktdesign”

Cykelexperten Krister Isaksson har tidigare sagt till Mitt i att orsaken till att cyklister hamnar i trafikkonflikter beror på att infrastrukturen för cyklister är gravt eftersatt. Han är också kritisk till att stadsplanerarna ofta låter gående och cyklister samsas på samma yta, som på Götgatsbacken.

– Det är en form av konfliktdesign. Man har en syn på att cykling är lek och ­rekreation, i stället för att hantera det som ett transportmedel. Tänk dig själv om man skulle blanda gående och bilister. Den tanken finns ju inte.

Många olyckor på Götgatan

Götgatan är tillsammans med området runt Slussen några av de platser i stadsdelsområdet där det sker flest olyckor där fotgängare eller cyklister är inblandade, enligt statistik från transportstyrelsen.

Under januari till augusti 2017 har det skett 43 olyckor på Götgatan som rapporterats av polis eller sjukvård. En av olyckorna var allvarlig, en krock mellan två cyklister, 13 olyckor var måttligt allvarliga och 29 lindrigt. Det vanligaste typen av olyckor är singelolyckor för cyklister och gående.

Fakta

Vett och etikett för cyklister

På en gågata ska du hålla samma hastighet som gående, och väjningsplikt gäller.

Det är inte tillåtet att köra mot rött, enkelriktat eller på trottoaren.

Väjningsplikt gäller nästan alltid när du korsar en väg, om du cyklar på cykelbana.

Om du däremot leder din cykel över vägen, gäller ­bestämmelserna för gående.

Källa: Transport­styrelsen