Blåljus får fri lejd på E4 – lyckat försök kan förlängas

Röda kryss ger blåljus fri lejd – lyckat test på E4
Röda kryssmarkeringar på signalskyltarna över E4 skapar en ”tillfällig räddningsgata” för utryckningsfordon mellan Södertälje och Häggvik.
Sedan april testas ”tillfällig räddningsgata” – en ny metod där blåljusfordon får fri lejd med hjälp av signalskyltar över körfälten – på E4 i Stockholm. Hittills har det fungerat bra och allt talar för att metoden blir kvar efter den ettåriga testperioden.

– Det har fungerat med varierad kvalitet, men övervägande positivt och vi kommer nog att behålla det här, säger Alexander Nilsson, trafikanalytiker på Trafik Stockholm.

Tidigare kunde räddningstjänsten använda vägrenen för att ta sig fram till en olycka, men då Trafikverket byggde fler körfält på E4 försvann vägrenen.

Varje sekund är viktig

När en allvarlig olycka inträffar på motorvägen är varje sekund viktig. Räddningstjänst, polis och ambulans behöver komma fram fort för att rädda liv. Därför testas nu metoden med röda kryssmarkeringar på signalskyltarna över E4, som skapar en så kallad ”tillfällig räddningsgata” för utryckningsfordon, mellan Södertälje och Häggvik.

Beräkningar har visat att framkörningstiden till en trafikolycka kan förkortas med upp till fem minuter, vilket kan innebära stora skillnader i en räddningsinsats.

Minst tre tillgängliga körfält krävs

Förutsättningen är att det finns minst tre tillgängliga körfält, så att ett av dem ska kunna stängas av. Bilister uppmanas att vara uppmärksamma på de röda kryssen som då tänds på signalskyltarna över körfälten. För att metoden ska fungera är det avgörande att alla följer skyltningen och lämnar den tillfälliga räddningsgatan åt utryckningsfordonen.

– Polisen följer i möjligaste mån upp detta. Den som inte följer reglerna riskerar böter på upp till 3 000 kronor, och körkörkortsingripande. Det viktigaste är att trafikanterna förstår och respekterar de röda kryssen, säger Hans Nilsson, kommissarie på Trafiksektionen, polismyndigheten Region Stockholm.

Vissa bilister trotsar de röda kryssen

Tanken från början var att testa metoden i ett år och därefter utvärdera.

– Det sker förhållandevis få allvarliga olyckor – hittills har vi haft 15 på den här sträckan sedan den 1 april – och det måste få gå ett tag så att vi har tillräckligt att utvärdera, säger Alexander Nilsson.

Trots polisens ambition att följa upp hur väl den tillfälliga räddningsgatan efterlevs är det största problemet att bilister trots de röda kryssen kör i räddningsfordonens körfält, berättar Alexander Nilsson.

”Efterlevnaden är blandad”

– Det gäller att de förstår vad de röda kryssen betyder, och att de accepterar att de ska lämna fritt. Efterlevnaden är blandad. Ofta ser vi att det blir bättre när det första räddningsfordonet har kommit, då fattar folk att ”aha, jag ska lämna fritt”.

Så det är vanligare att folk inte förstår än att de medvetet struntar i det?

– Det är svårt att säga. En del kör ju där för att de kommer fram fortare, sådana kommer alltid att finnas. Men jag tror att många inte riktigt vet vad det betyder eller förstår hur viktigt det är. Min känsla är att det i alla fall går åt rätt håll, säger Alexander Nilsson.

Metoden troligen här för att stanna

Tillfällig räddningsgata är ett samarbete mellan Trafik Stockholm, Polisen, Storstockholms brandförsvar och Södertörns brandförsvarsförbund. Testet pågår den 1 april i år till den 31 mars 2020, men det mesta talar alltså för att man därefter behåller metoden.