Anklagelsen: Multisvek mot stockholmarna

Nynäsvägen, väg 73, skulle avlastas med en Södertörnsled.
Nynäsvägen, väg 73, skulle avlastas med en Södertörnsled.
Framtiden ser osäker ut för två av länets stora motorvägssatsningar. Bilisterna i Nacka, Lidingö och Haninge får vänta än längre på nya resvägar.
Ett multisvek, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

De två planerade motorvägarna Östlig förbindelse och Södertörnsleden skulle innebära stora restidsnyttor för bilister i bland annat Nacka, Lidingö och Haninge.

I Trafikverkets plan för åren 2018-2029 skjuts de två projekten på en osäker framtid.

Moderaterna i landstinget, Stockholm stad och i Nacka reagerar och kritiserar nu regeringen.

”Det är ett svek mot hela stockholmsregionen”, skriver Kristoffer Tamsons (M) i ett uttalande.

Han efterlyser också satsningar på järnväg och flyg.

”Finansiering saknas även fyrspår mellan Stockholm-Uppsala fram till 2029. Inte heller finns några besked eller pengar om en fjärde bana på Arlanda”, skriver Tamsons.

Fakta

Så står det i trafikplanen

Så skriver Trafikverket om de två Stockholmsprojekten:

E4/länsväg 259 Tvärförbindelsen Södertörn har senarelagts med planerat färdigställande efter 2029, på grund av en kraftig kostnadsökning. (Trafikverket har för avsikt att analysera eventuellt införande av infrastrukturavgift på Tvärförbindelsen Södertörn, vilket kan innebär ett tidigarelagt genomförande).

Östlig förbindelse utgår med ordnat avslut eftersom avsiktsförklaring saknas. Förhandlingar pågår inom ramen för Sverigeförhandlingen och investeringen kan därmed få förnyad aktualitet. Det är också inkluderat bland de investeringar som övervägts motsvarande en ökning av medel för namngivna investeringar med 10 procent. Östlig förbindelse finns även med som en del av den utpekade bristen ”Storstockholm – framkomlighets-, miljö- och kapacitetsbrister i transportsystemet”.

Källa: Trafikverket