Nu stänger centralen för tågtrafik söderut

Nu öppnar spökstationen Södra station för fjärrtågen. Kristina Bielke från Trafikverket visar hur det ska gå till.
Den 25 juni öppnar spökstationen. Kristina Bielke, Trafikverket, planerar resenärsflödena.
Nu öppnar spökstationen Södra station för fjärrtågen.
Södra station
Järnvägen mellan Stockholms central och Stockholms södra, den så kallade getingmidjan, stängs helt i sommar. Tågresenärerna får ta sig till Stockholms södra eller Flemingsberg.

Ska du åka tåg söderut i Sverige i sommar? Då får du ta dig hit, till Stockholms södra på Södermalm, eller till Flemingsberg i Huddinge, för att hoppa på tåget.

Järnvägen mellan Centralstationen och Stockholms södra är helt avstängd mellan den 25 juni och 19 augusti, när Trafikverket renoverar de två tågspåren förbi Riddarholmen, den så kallade getingmidjan. Och så kommer det att vara varje sommar tre år framöver.

450 000 resenärer ska styras om under den här perioden. Här, vid Stockholms södra, lär det bli full rulle. Stationen kommer att vara start och stopp för fjärrtågen.

Nu öppnar spökstationen Södra station för fjärrtågen. Aman Nouman ser fram emot kundrushen.

 Amar Nouman lär få fullt upp i sin kiosk i Stockholm södras biljetthall. Foto: Åsa Sommarström

Bra business för områdets kiosker, restauranger och kaféer är nog ingen dålig gissning. Amar Nouman, som driver kiosken My way vid stationsentrén mot Rosenlundsgatan, är hoppfull. En vanlig sommar sinar kunderna under semesterperioden.

– Men för mig blir det nog ingen semester i år! säger han.

Spökstationen får nytt liv

Trafikverkets projektledare Kristina Bielke tar oss med ner till fjärrtågens plattform, nu en spökstation där fjärr- och regionaltåg dånar förbi. På den andra plattformen går pendeln som vanligt på sina två spår.

Nu slipas perrongens golv upp och rulltrapporna smörjs. Upp till fyra tåg i kvarten ska komma och gå här. Med 300 personer i varje.

– Vi försöker leda flödena av resenärer så att det ska bli så smidigt som möjligt, säger Kristina Bielke.

Nu öppnar spökstationen Södra station för fjärrtågen. Kristina Bielke från Trafikverket betar ut hur detta ska gå till.

Kristina Bielke, Trafikverket, berättar att skyltar med tåglägen och pilar hur man tar sig till pendelplattformen ska upp. Foto: Åsa Sommarström

Gula skyltar ska visa vägen. Men själva texten klistras på plats. Visar det sig att man tänkt fel om flödet, ersätts texten med ny, berättar hon.

Dessutom kommer Trafikverket att ha 50 värdar som hjälper till på stationerna. Även vissa tågoperatörer kommer att ha personal ute som informerar.

Pendeln går som tåget – som vanligt

Pendeltågen går som vanligt på sina egna tågspår på Citybanan genom Stockholm. Nu får de även ta regionaltågsresenärerna mellan Flemingsberg och Centralstationen, och fjärrtågsresenärerna mellan Stockholm södra och Centralstationen.

Landstingets trafikförvaltning räknar med att pendeltågen ska klara anstormningen, eftersom antalet resenärer brukar halveras i semestertider.

Resenärerna får räkna med att restiden förlängs med 30-40 minuter. Och Trafikverket uppmanar alla att noga kolla biljetten eller med den operatör som kör tåget var de stannar och hur anslutningarna är.

Nu öppnar spökstationen Södra station för tåg från fjärran. Bengt Bondeson är granne med Södra station.

 Bengt Bondeson, granne till Stockholms södra, gillar när det är liv och rörelse. Foto: Åsa Sommarström

Både uppgången mot Rosenlundsgatan och Swedenborgsgatan får angöring för taxi och färdtjänst, samt stopplatser för dem som ska släppa av någon med bil. Bajamajor kommer också att sättas upp. Samma gäller för stationen i Flemingsberg.

Det lär bli trafik och rassel från rullande resväskor från morgon till kväll. Det gör ingenting, tycker Bengt Bondeson, som bor mitt emot stationsentrén på Swedenborgsgatan.

– Nä, det är redan mycket liv och rörelse här, och det blir ju bara tillfälligt, säger han.

Fakta

Järnvägen ska bli som ny

  • Trafikverket renoverar de två spåren på den två kilometer långa sträckan mellan Centralstationen och Stockholm södra.
  • Sträckan stängs av för trafik under de kommande tre somrarna, i år mellan 25 juni och 19 augusti.
  • Renoveringen beräknas kosta 3,2 miljarder kronor.
  • Hela järnvägsanläggningen byts ut på sträckan.
  • 22 ton gammal kabel skrotas.
  • 17 mil kontaktledning rivs/flyttas.
  • 53 växlar anläggs.
  • Området närmast järnvägen mellan Södermalm och Tegelbacken får säkerhets- och bullerskydd för de gående.
  • Anläggningar som renoveras/byts ut:
  • Tunneln under Södermalm.
  • Bron över Tegelbacken.
  • Bron över Norrström.
  • Bron över Söderström.
  • Bron över Söder Mälarstrand.
  • Bron söder om Söder Mälarstrand.
  • Tråget och tunneln på Riddarholmen.
  • Uppfartsrampen på Riddarholmen.
  • Gångbroarna över Söderström och Norrström.
  • Cykelbron över Norrström.
Källa: Trafikverket