Svårt att hitta tågförare till Roslagsbanan

Lokförare Lars-Henrik gör sig redo att lämna Kårsta station 9.46 mot Stockholm östra.
Lars-Henrik gör sig redo att lämna Kårsta station 9.46 mot Stockholm östra.
I Stockholm leder lokförarbristen till att avgångar ställs in. Värst drabbat är pendeltågen.
Även Roslagsbanan står inför utmaningar när konkurrensen om arbetare hårdnar och efterfrågan på kollektivtrafik ökar.
Fakta

Problemen som orsakade kaoset 2017 - så här har de lösts

Personalbrist

572 inställda avgångar berodde på brist på personal.

✔️ MTR har startat två utbildningar för lokförare för att garantera personaltillgången och minska behovet av inhyrd personal. Från mitten av november räknar MTR med att bemanningen är i balans och att enbart några få avgångar kan behöva ställas in på grund av personalbrist.

Målet är att genom de egna utbildningarna och rekrytering helt ska ta bort behovet av inhyrd personal till augusti 2019.

Brist på vagnar

428 inställda avgångar berodde på problem med eller brist på vagnar.

✔️ Enligt MTR handlade det i första hand om problem med omställningen till nya vagnstyper som krävdes på grund av de nya spåren i Citybanan. Dels blev det ett glapp mellan att de gamla vagnarna togs ut bruk, dels var det garantifel på många nyavagnar. Situationen ska nu vara under kontroll.

Underhåll av spåren

2 750 inställda avgångar berodde på bristande underhåll, tillexempel växelfel eller signalfel.

✔️ Trafikverket bygger om spår, byter  kontaktledningar och monterar fågelskydd på anläggningar. Att pendeltågen numer kör på Citybanan innebär också mindre påverkan eftersom det är nyare spår.

Spårspring

1 247 inställda avgångar berodde på yttre omständigheter,  framförallt att obehöriga personer befann sig i spårområdet.

✔️ Trafikverket har monterat värmekameror för att upptäcka spårspring, byggt stängsel och lagt ut gummimattor med piggar på spårområdet.

Källa: SL, MTR, Trafikverket

Lars-Henrik Larsson kan var enda kurva på Roslagsbanan, han har kört tågen i 39 år. Nu är han pensionär men tar några pass ibland.

– Att köra tåg är rofyllt på något sätt. När det blir störningar i trafiken kan det förstås bli lite spännande, men om man tycker synd om resenärerna som fastnar.

Han har märkt en skillnad i branschen vad gäller personalen.

– Förr stannade man i yrket hela livet fram till pension, precis som ens far och farfar innan en själv. Idag är det många som går vidare.

Det gäller att tänka långsiktigt, Arriva som kör tågen på Roslagsbanan söker ständigt personal.

Lars-Henrik får Möte i Frescati. Foto: Åsa Sommarström

– En anledning är att kollektivtrafiken växer och vi behöver planera framåt för att ta höjd för trafikförändringar längre fram, säger Jenny Egeland, kommunikatör på Arriva.

Arriva driver flera av Stockholms lokalbanor. De berättar att det har blivit svårare att hitta kandidater. Det beror delvis på att sökande måste ha fullgod hälsa och gå igenom flera tester för att bli antagna – vilket leder till att många sökande diskvalificeras.

– Arbetsmarknaden har varit god i Stockholm de senaste åren. Det är svårt att få in ”rätt” förare, vi vill gärna hitta lite mer livserfaren personal som stannar längre på samma jobb, säger Jenny Egeland.

En svårighet på flera lokalbanor i Stockholm är att man har små marginaler, när sjukdomsperioder slår till är det flera entreprenörer som måste ställa in avgångar. På Nockebybanan och tvärbanan har Arriva hyrt in enstaka spårvagnsförare för att klara av alla avgångar.

Lars-Henrik Larsson, lokförare på Roslagsbanan sedan 1979.

Lars-Henrik tittar i sidospegeln efter klartecken från konduktören. Foto: Åsa Smmarström

De är inte ensamma om utmaningarna, det råder lokförarbrist i hela branschen. Hårdast drabbat i Stockholm är pendeln.

Förra vinterhalvåret var rekorddåligt vad gällde inställda avgångar på pendeltågen. Problem med spårspring, gamla järnvägar och en ny tidtabell låg bakom problemen. SL, Trafikverket och MTR som kör pendeltågen har tagit gemensamma tag för att råda bot på problemen och prognosen för årets trafikvinter ser ljusare ut.

Den sista pusselbiten är att hitta lokförare till tågen. Andelen inhyrda förare ligger på cirka 10 procent och varje månad måste man ställa in flera avgångar på grund av personalbristen.

Men MTR, som kör pendeltågen, hoppas på en bemanning i balans efter nyår, tack vare att man startat egna lokförarutbildningar räknar man med att kunna anställa personalen som saknas till augusti 2019.

Lars-Henrik Larsson, lokförare på Roslagsbanan sedan 1979.

Lars-Henrik är tillbaka på Östra station 10.39. ”Punktligt. Nästan på sekunden faktiskt. Ja, det blir ju så när man kan banan.”

Fakta

Så lång utbildning krävs

Lidingöbanan: cirka 6 veckor

Tvärbanan: Drygt 7 veckor

Nockebybanan: Drygt 7 veckor

Saltsjöbanan: Drygt 11 veckor

Tunnelbanan: 14 veckor

Roslagsbanan: Knappt 20 veckor

Pendeltågen: 37 eller 44 veckor (lokförarutbildning)

 

Källa: MTR, Stockholms spårvägar, Arriva
Fakta

Vad är skillnaden på en lokförare och en tågförare?

1100 – ungefär så många personer jobbar med att köra Stockholms pendeltåg och spårvagnar.

För att köra tåg på nationella tågnätet behöver man vara utbildad lokförare. I Stockholms kollektivtrafik är det bara pendeltågen som kräver lokförarutbildning. Lokförare är både en yrkesroll och en examen från en reglerad utbildning på en yrkeshögskola.

Tågförare är ingen titel som formellt används men är ett begrepp som informellt används för att personer som kör tåg men inte är lokförare. Stocholms lokalbanor, spårvagnar och tunnelbanan har egna interna utbildningar för förare.

Personer som söker utbildningar för att bli tågförare eller lokförare testas bland annat i logik och simultankapacitet. De behöver också ha fullgod hälsa, syn och hörsel. Personer får inte ha sjukdomar som kan påverka vakenhet som diabetes.

Källa: Seko, MTR, Arriva, Stockholms spårvägar