Rusning efter jobb som biljettkontrollant på SL

Berit Ågevik, Eva-Lena Bohlin och Tommy Grape från ISS berättade om planerna för att sköta biljettkontrollen vid en rekryteringsträff.
Berit Ågevik, Eva-Lena Bohlin och Tommy Grape från ISS berättade om planerna för att sköta biljettkontrollen vid en rekryteringsträff.
Kraven var två års erfarenhet av service och goda kunskaper i svenska och engelska. Då kände sig drygt 500 personer kallade att söka jobb som biljettkontrollanter i kollektivtrafiken.

83 jobb som biljettkontrollanter på bussar, i t-banan och på pendeltågen utlystes nyligen. Och över 60 har redan sållats ut via en första telefonintervju och gått vidare i processen. Det som krävs är alltså minst två års erfarenhet av service samt goda kunskaper i svenska och engelska.

Från och med 1 januari och tre år framåt är det ISS som har ansvaret för att kolla resenärernas biljetter. Totalt ska cirka tre miljoner kontroller om året göras.

Tidigare hade Securitas uppdraget men blev av med det efter att kontrollanterna slagit larm om hur de blivit pressade att överdriva rapporterna om hur många kontroller de gjorde.

I de nya tjänsterna ska det ingå mer service än vad som ingick i avtalet med Securitas. Biljettkontrollanterna ska till exempel kunna släppa sina handdatorer och övergå till att informera och hjälpa passagerare tillrätta, om det blir stora trafikstörningar.

Securitas hade cirka 60 personer anställda på heltid. ISS kommer att anställa 83 personer på 75 procentstjänster. Bland annat för att lättare kunna lägga scheman som passar SL. De tidigare kontrollanterna har välkomnats att söka jobben, men de har ingen förtur. ISS vill rekrytera personal utifrån sin egen kravprofil.

– Vi tycker att vi har tagit vårt ansvar, säger Berit Ågevik, personalchef på ISS Trafik.

Men fackföreningen Seco har påbörjat en process för att få övergången av biljettkontrollerna att räknas som en verksamhetsöverlåtelse. Det vill säga att ISS i förs-ta hand måste ta över Securitas personal , säger Per- Ola Fällman, ombudsman.

– Vi är även kritiska till att göra en deltidsorganisation, som vi inte förstår nyttan med, säger han.

I yttersta fall kan frågan dras hela vägen upp i Arbetsdomstolen. Men det kan ta uppemot ett halvår att utreda, och först ska frågan förhandlas lokalt.