Så förändras kollektivtrafiken i innerstan

Flera förändringar på de röda linjebussarna i innerstan nästa år.
Flera förändringar på de röda linjebussarna i innerstan nästa år.
Inställda bussar, nya pendeltågsstationer och tvärbana som stängs i ett halvår. Det är några av ändringarna i kollektivtrafiken i innerstan under nästa år.

SL har släppt sin plan för hur trafiken ska förändras för bussar, tunnelbana, pendeltåg, tvärbana och Spårväg city under 2017. Här är förändringarna som gäller för innerstan.

Pendeltåg

Den 10 juli invigs den nya pendeltågssträckan Citybanan. Den sex kilometer nya banan gör att pendeltågen kommer att trafikera de nya stationerna Stockholm city och Odenplan i stället för Stockholms central och Karlberg.

Inför inkoppling av Citybanan kommer trafiken vara reducerad och tidvis helt avstängd mellan Stockholm C och Älvsjö från den 29 juni och fram till morgonen den 10 juli.

Tunnelbana

Fler resenärer gör att grön linje körs med långa tåg även på söndagar.

Båt

Turerna på Riddarfjärden körs även nästa år på sträckan Kungsholms Torg – Söder Mälarstrand – Klara Mälarstrand (Tegelbacken). Utvärdering av linjen ska ske under 2017, med möjlighet till förlängning till 2018.

Djurgårdsfärjorna går fortsatt från sin temporära hållplats på Skeppsbrokajen.

Tvärbanan 

Stängs av under ett drygt halvår, mellan mars och oktober, på sträckan Alvik till Sickla för byte av signalsystemet. Ersättningsbussar sätts in istället.

Tvärbanan förlängs till nybyggda Sickla Station. Där kommer tvärbanan och Saltsjöbanan få en gemensam hållplats, där resenärer kan byta till Nacka-Värmdöbussarna och i framtiden också till den nya tunnelbanan.

Spårväg City

Det finns inga beslutade trafikförändringar på Spårväg City under 2017. Kungsträdgården kommer att vara den centrala slutstationen under hela året.

Buss

Linje 53 Fridhemsplan – Henriksdalsberget. Sträckan Cityterminalen – Fridhemsplan kommer inte längre att trafikeras lördag och söndag före kl. 10 och efter kl. 18, på grund av för få resenärer.

Linje 55 Tanto – Hjorthagen. Fler turer morgon och eftermiddag med fokus på den norra delen av linjen för att bättre tillgodose resebehov hos de boende i Norra Djurgårdsstaden.

Linje 74 Mariatorget – Sickla köpkvarter. I samband med att tvärbanan förlängs till Sickla station kommer busstrafikeringen i området att ses över i syfte att undvika parallellgående trafik.

Linje 153 Fridhemsplan – Bredäng. Linjen får minskad trafik genom att utbudet glesas ut från 12- till 15-minuterstrafik vardagar under normaltidtabellen.

Linje 599 Stockholm C-Brunnby Vik (Ny linje). De turer på linje 592 Stockholm C–Arlanda som nu vänder i Apoteksskogen kommer att förlängas till Brunnby Vik. Nytt linjenummer blir linje 599.

Hagastaden/Nya Karolinska Sjukhuset. Under 2017 planeras den nuvarande bussterminalen vid Karolinska sjukhuset att tas ur drift. Busstrafiken kommer då att istället trafikera dels den nya sjukhusentrén vid Hagaplan, Solnavägen samt ”Centrala torget”. För att besökare till Astrid Lindgrens barnsjukhus och boende i området ska få oacceptabla gångavstånd till kollektivtrafik kommer trafikeringen av området generellt att ses över.

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) berättar att SL har ett överskott.
– Som en del i detta börjar vi nu också presentera framtidssatsningar i trafiken, säger han till Mitt i.
– Det handlar om allt från utbyggd tunnelbana, pendeltågstrafik, utbyggd tvärbana, och nu också en första satsning på busstrafiken som bättre ska möta pendlingsbehovet. Det handlar om över 100 100 fler turer på över 40 linjer i länet, fortsätter han.