Så ska Kungsholmspolisen lösa trafikövervakningen

Arkivbild
Arkivbild
Ingen trafikpolis – men poliser med specialansvar för trafiken. Det är Kungsholmspolisens recept för att hålla koll på trafikbrotten.

Mitt i kunde i går avslöja att antalet personer som åker dit för fortkörning och rattfylla kraftigt minskat efter polisens omorganisation.

De lokala trafikpoliserna har försvunnit och trafikarbetet ska nu hanteras och prioriteras bland alla andra brott av de vanliga lokalpoliserna.

Men enligt Peter Enell, som är kommunpolis på Kungsholmen, är det svårt att säga något säkert om skillnaden i insatser i stadsdelen sedan trafikpolisen las ner. Det eftersom hela polisens arbete med trafikövervakning har omorganiserats.

Den lokala polisen på Kungsholmen jobbar främst med i förväg definierade ”problemplatser” enligt Peter Enell.

Ett exempel är korsningen St Eriksgatan Fleminggatan där många struntar i den förbjudna vänstersvängen. Ett annat är Hornsberg där fortkörningarna och festandet sommartid irriterat många grannar.

– Nattetid brukar man också gör en del spontana stopp. Men det är klart att man ännu inte kan säga om det blir bättre än tidigare. Trafikpolisen hade vissa fasta grejer som de alltid körde. Vi kommer att göra andra typer av kontroller. Kanske mer i stadsmiljö, säger Peter Enell.

Enligt honom ska också vissa poliser inom Norrmalmsdistriktet – alltså Kungsholmen, Östermalm, Vasastan och Lidingö – få ett särskilt ansvar för trafikfrågor.

– Vi håller just nu på att formera det systemet, säger Peter Enell.

– Det är mycket som ska sätta sig nu och det är jättesvårt att säga hur det blir, men tycker att det känns som att vi har koll på, och ett bra tänk kring hur vi ska ta hand om det fotsatta arbetet med trafiken, fortsätter han.