Så ska resenärerna slippa trängas på bussarna

Veronica Wilbacher åker buss 55 flera gånger i veckan. Ofta är det så fullt att hon har svårt att få plats med barnvagnen.
Veronica Wilbacher åker buss 55 flera gånger i veckan. Ofta är det så fullt att hon har svårt att få plats med barnvagnen.
Tatiana Sonlander berättar att bussen ofta är sen. "Ska man byta någonstans så krånglar det hela vägen", säger hon.
Tatiana Sonlander berättar att bussen ofta är sen. "Ska man byta någonstans så krånglar det hela vägen", säger hon.
Buss 55 ska få tätare turer nästa år.
Buss 55 ska få tätare turer nästa år.
Nästa år blir det förhoppningsvis mindre trångt på bussarna. Då utökas nämligen linje 55 mellan Tanto och Hjorthagen med fler turer, enligt SL:s plan för förändringar i kollektivtrafiken. Och det är på tiden, tycker resenärerna.

Veronica Wilbacher åker buss 55 flera gånger i veckan – och hon vittnar om att trycket på den är hårt.

– Ofta kommer jag inte ens på med barnvagnen, utan får vänta på nästa. Har jag en tid att passa brukar jag gå till en annan busshållplats längre mot Hjorthagen – då har jag en chans att få plats. Eller så måste jag strunta i barnvagnen och ta bärsele i stället, säger hon.

Och även när hon väl får plats på bussen är den ofta sen.

– Jag valde faktiskt bort en engelskspråkig förskola i stan på grund av det. Jag har bekanta som har sina barn på förskolor i stan och ibland tar det en och en halv timme för dem att hämta eller lämna barnen. Det fungerar bara inte, säger Veronica Wilbacher.

Hon är därför väldigt positiv till förändringarna som SL planerar för nästa år. Då ska det bli fler turer morgon och eftermiddag med fokus på den norra delen av linje 55 – för att bättre tillgodose resebehov hos de boende i Norra Djurgårdsstaden.

– Det är jättebra, men frågan är om det inte är ”too little too late”. I vår flyttar det ju in massor med folk i nybyggena här. Så det kanske inte blir någon skillnad ändå, men vi får se, säger Veronica Wilbacher.

Även Tatiana Sonlander tycker att förändringen behövs. Hon åker bussen flera gånger dagligen.

– Det är alltid fullt. Jag trycker ju in mig bara, men jag förstår att det är svårt för föräldrar och äldre. Dessutom är den alltid sen, speciellt på morgonen. Ska man byta någonstans så krånglar det hela vägen.

LÄS MER: Så förändras kollektivtrafiken i innerstan.

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) säger att det känns bra att nu kunna möta upp resenärernas behov.

– Det här är bara en del i en lång rad satsningar. Vi har äntligen fått ordning och reda på ekonomin, vilket har landat i den här förändringen. Jag vet att den behövs, så det känns skönt.

Angående oron för att bussarna ändå ska bli fulla på grund av inflyttningen i nybyggena i Norra Djurgårdsstan säger han så här:

– Vi försöker ständigt ta med oss hur saker utvecklas, och ligga i framkant, oberoende av inflyttningen. Vi följer upp och ser hur det går.

Enligt honom tittar man även på möjligheter för större bussar, för att göra det mindre trångt för passagerarna.

– Vi vill gärna ha så stora bussar som möjligt, men det beror också väldigt mycket på om gatorna klarar av det och om kommunerna godkänner det.

Exakt hur många turer som linjen kommer att utökas med är inte klart ännu.

– Detaljerna vet vi först i ett senare skede. Men det handlar om utökade turer på morgonen och eftermiddagen, säger Claes Wersäll, pressekreterare på Moderaterna.

Kollektivtrafiken i Norra Djurgardsstaden har väckt känslor. På busshållsplatsen på gasvägen sitter en lapp som uppmanar boende i området att gå in och gilla Facebooksidan ”Kräv bättre kollektivfabrik till Norra Djurgårdsstaden”. I nuläget gillar 77 personer sidan.

– Jag vet att det är många som är upprörda, det är ett vanligt samtalsämne här. Det är bra att det finns eldsjälar som engagerar sig i problemet. Jag har skrivit på listor och så vidare sedan vi flyttade hit 2013 men det har inte skett någon förbättring tidigare, säger Veronica Wilbacher.