Så vill de lösa upp knuten kring Österbron

Yimby vill bygga en hög bro mellan Nacka och Östermalm, här illustrerad som den skulle se ut från Katarinavägen på Södermalm.
Yimby vill bygga en hög bro mellan Nacka och Östermalm, här illustrerad som den skulle se ut från Katarinavägen på Södermalm.
En tyst bro, 50 meter över Saltsjön.
En tyst bro, 50 meter över Saltsjön.
Så skulle Yimbys Österbro se ut från Slussen.
Så skulle Yimbys Österbro se ut från Slussen.
Biltrafiken går i tunnel på båda sidro bron.
Biltrafiken går i tunnel på båda sidro bron.
En 50 meter hög, tyst bro mellan Nacka och Östermalm. Nätverket Yimby lanserar nu ett eget förslag till en östlig förbindelse i Stockholm.

Ända sedan början av 1900-talet har det funnits planer på en Österbro över Saltsjön. Senast det var på tal var under 1990-talet, då man landade i att en bro skulle förpesta Djurgården med buller och avgaser och att en tunnel därför vore det bästa alternativet. En sådan skulle dock kosta för mycket så det blev inget av planerna.

Nu är en tunnel åter aktuell i Sverigeförhandlingen, som Regeringen tagit initiativ till för att få på plats ett antal större infrastrukturprojekt.

På tisdagen presenterade organisationen Yimby ett eget förslag som de menar fredar Djurgården och ger större samhällsnytta än en tunnel: En bro i två däck där cyklister, fotgängare och spårvagn kör på övre däck, medan biltrafiken kapslas in på nedre däck. ”I praktiken en tunnel i luften”, skriver Yimby.

Hängbron skulle gå mellan Bergs gård nära Nacka strand och Hundudden och bäras upp av 120 meter höga pyloner. Biltrafiken skulle dyka ner i vägtunnlar på båda sidor bron.

Finlandsfärjorna skulle kunna passera under, men inte de största kryssningsfartygen, som istället skulle hänvisas till Värtan.

Läs mer om förslaget här.

Yimby är ett partipolitisk obundet nätverk som vill vara motkraft till byggmotståndare, ibland kallade Nimby (Not In My BackYard).