Carolina Durhoff, kollektivresenär, röt till om ersättningsbussarna till Slussen.
Carolina Durhoff, kollektivresenär, röt till om ersättningsbussarna till Slussen.

Saltisbon Carolina röt till om busstrafiken

Nyheter / Trafik 

Carolina Durhoff, kollektivresenär från Saltsjöbaden, röt till om ersättningsbussarna mellan Henriksdal och Slussen.
Och hon fick visst gehör.
Men hållplatsen för ersättningsbussarna är omöjlig att flytta.
Likaså är det omöjligt att sätta in fler ersättningsbussar.
Däremot kan en ny trappa komma på plats.

– Men jag och många med mig efterfrågar mer konkreta lösningar så att trafiken flyter på, säger Carolina Durhoff.

Carolina Durhoff har i ett brev till SL framfört en rad synpunkter på hur kollektivtrafiken fungerar mellan Henriksdal och Slussen efter att tågtrafiken på Saltsjöbanan stängts av under ombyggnaden av Slussen och bussar ersatt tågen.

Carolina säger att hon är en av många i Saltsjöbaden som har reagerat på hur kollektivtrafiken på sträckan Henriksdal–Slussen fungerar.

– Det som tar längst tid är att byta till buss i Henriksdal, det blir trängsel på perrongen och bytet tar jättelång tid.

Dubbelt så lång tid för arbetsresor

Carolina säger att hennes arbetsresor från hemmet i Saltsjöbaden till arbetsplatsen på Östermalm i dag tar dubbelt så lång tid, 1 timme och 30 minuter, mot innan Slussen började byggas om.

Hon anser att en del av lösningen borde kunna vara med ytterligare en nedgång på tågperrongen i Henriksdal, i mitten av perrongen, mot de två utgångar som finns i dag.

Hon tycker att svaret som SL gett är bra och utförligt.

– Men alla efterfrågar mer konkreta lösningar så att trafiken flyter på.

Hon ger exempel på vad hon anser är en dålig övergripande planering:

– Det är dåligt att byta ut Danviksbron samtidigt som Slussen byggs om och samtidigt som Nacka ska växa befolkningsmässigt. Det känns inte som att man tänker på helheten.

”Väldigt mycket trängsel”

Hon tycker till exempel att svaret hon fått om att det inte går att flytta busshållplatsen vid Slussen är otillfredsställande:

– Det borde dom kunna hitta en annan lösning på. Det blir väldigt mycket trängsel när man går på den smala trottoarremsan. Man vet inte heller om tidtabellen håller vilket gör att man börjar springa när man ser en buss och då känns det läskigt att springa på den där smala trottoaren. Jag hade inte kunnat gå där med barnvagn.

Även bytet av Danviksbron kunde ha skett vid ett annat tillfälle, anser hon:

– Var det verkligen tvunget att ske nu? Jag förstår att det är långa ledtider men även här känns det som att man inte tänkt på helheten, att Slussen byggs om och att Nacka ska byggas ut.

Får ligga på

Hon skrev brevet för att hon var trött på situationen.

Nu känner hon att hon får se vad som händer:

– Man har inte så stort val, man får ligga på om man ser att det inte händer något, som den här trappan på stationen i Henriksdal.

Läs mer om Nacka: Tågkraschen 2013 – städare får skadestånd

Läs mer om Nacka: Ovanlig donation kan ge Långsjön badflotte

Här är svaren Carolina fick av SL

SL har genom sin trafikförvaltning svarat på Carolina Durhoffs brev.

Här är svaren:

Önskemål: Flytta busshållplatsen för ersättningsbussarna vid Slussen närmare t-banan.

Svar: Ersättningsbussarna kan inte angöra någon annan busshållplats utan att hela trafiken vid Slussens bussterminal påverkas negativt och ger upphov till långa köer på Stadsgårdsleden, köer som skulle drabba även ersättningsbussarna.

Önskemål: Den smala trottoaren till busshållplatsen i Slussen är oplogad och hal av is.

Svar: SL beklagar att detta inte verkar ha skötts bra. Trottoaren sköts av Stockholm stad som ska se till att trottoaren snöröjs och sandas.

Önskemål: Fler entréer till och från tågperrongen i Henriksdal.

Svar: Arriva håller enligt SL på att titta närmare på om det går att ha trappor i mitten av perrongen.

Önskemål: Fler ersättningsbussar i rusningstid.

Svar: SL svarar att fler bussar bara riskerar att fastna i trafikköer på Stadsgården och inte löser något.

Önskemål: Flytta fram slutstationen för tågen till Fotografiska museet, så resenärer slippa bytet och kan gå till fots resten av sträckan till Slussen.

Svar: SL har utrett detta men i och med att Danviksbron är på väg att bytas ut kan inte tågen åka längre än till Henriksdal. SL kan ta ny ställning till lösningen 2018 när närmare besked finns om brobytet.

Önskemål: Låt tågen på Saltsjöbanan köra oftare än var 20:e minut.

Svar: För att Saltsjöbanan ska kunna trafikeras oftare behövs fler spår och innan sådana är på plats 2022 och 2023 är det omöjligt att sätta in fler tåg

Önskemål:  Sätt in direktbussar till Slussen, som bussarna som gick under Saltsjöbanans avstängning under sommaren, för att slippa bytet vid Henriksdal.

Svar: SL svarar att direktbussar fungerar under sommaren när det är mindre trafik på vägarna. Under vintern är det betydligt svårare för bussarna att komma fram och det är ”stor risk” att de fastnar i köer på vägarna. SL har undersökt alternativa destinationer, som Cityterminalen, Medborgarplatsen och Gullmarsplan. Även med de lösningarna riskerar bussarna att fastna i trafiken. Enligt SL undersöker dock Arriva fråga igen för att se om det är möjligt med vissa direktbussar.

SL tröstar med att 2018 ska en temporär bussterminal finnas på plats på Stadsgårdskajen. Då tror SL att bussköerna ska minska och att kollektivtrafiken på sträckan ska fungera smidigare än i dag.

Fler nyheter från Stockholm

Ett fallfärdigt hus på 55 kvadrat såldes för 4,5 miljoner
Bostad

Miniruckel i Bromma såldes för 4,5 miljoner

Här måste äldre bo i tio månader medan Gustavsgården renoveras
Nyheter

Containerlägenheterna blir större

Brott

Internationellt efterlyst bankrånare gripen

Nyheter

Stadsmuseet rasar mot radhus vid Folkets hus

Nyheter

Polisen självkritisk till insats i Rinkeby

Nyheter

Nej till privat BB i Nacka