Min lokala hjälte

Samma bil – men olika regler i miljözonerna

En Volvo med av samma modell kan omfattas av olika regler i de föreslagna miljözonerna.
En Volvo med av samma modell kan omfattas av olika regler i de föreslagna miljözonerna.
Tusentals stockholmare skulle behöva byta ut sin bil om Transportstyrelsens förslag om miljözoner blir verklighet.
Men vilka bilar som skulle omfattas är snårigt och rent teoretisk kan olika regler gälla för två bilar av samma märke och årsmodell.

2020 kan miljözoner införas i Stockholms innerstad. Transportstyrelsen uppskattar att över 90 000 bilar skulle behöva bytas ut för att klara kraven för att köra i innerstan.

Många ställer sig därför frågan: Är min bil godkänd?

Men en hård linje går inte att dra och reglerna är komplicerade.

Reglerna är till och med så snåriga att en bil av samma märke och årsmodell kan ha olika utsläppsklasser – och därmed kan den ena vara godkänd att köra i innerstan och den andra inte.

En och samma bilmodell kan absolut ha olika utsläppsklasser

Anders Norén, Bil Sweden

– En och samma bilmodell kan absolut ha olika utsläppsklasser, säger Anders Norén, teknisk chef på branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, Bil Sweden.

Datumet kan spela roll

Enligt EU-bestämmelser måste alla bilar tagna i trafik efter den 1 september 2015 klara vissa miljökrav, så kallat ”euro 6”.

I princip alla dieselbilar tagna i trafik efter det datumet har fått miljöklassen euro 6, vilket är kravet för att få köra i ”miljözon klass två” som skulle omfatta stora delar av Stockholm om miljözonerna infördes.

Men många dieselbilar som införts före det datumet, och som är av samma modell, har inte fått den godkända utsläppsklassen.

Rent teoretiskt kan alltså två bilar av samma märke och årsmodell ha olika utsläppsklass beroende på när de togs i trafik.

 

Det är oklart hur stort just det här problem är men det säger någonting om hur krångliga reglerna är.

För att göra det ännu snårigare kan bilar tagna i trafik efter 1 september 2015 i vissa fall sakna den godkända euro 6-klassen. Och det är ditt ansvar som bilägare att ha koll på vilken utsläppsklass din bil har.

– Man kan inte anta att man har den senaste utsläppsklassen. Lättast är att kolla upp den enskilda bilen i Transportstyrelsens vägtrafikregister, säger Anders Norén på Bil Sweden.

Veteranbil ”ja” – ny dieselbil ”nej”

En annan kritiserad fråga är att många av de otillåtna dieselbilarna tidigare har sålts under under betäckningen ”miljöbil”.

Bland annat kommer en Volvo V60 laddhybrid från 2015 som kombinerar eldrift och diesel inte godkännas eftersom den bara har miljöklassen euro 5. Något som DN tidigare skrivit om.

Volvon lanserades 2012 som ”supermiljöbil” och 548 stockholmare har fått 40 000 kronor i statlig supermiljöbilsbonus vid köpet av modellen, skriver DN.

I stället får en närmare 30 år äldre Volvo – helt utan katalytiskt reningssystem – färdas i miljözonen. I förslaget är det nämligen fritt fram för veteranbilar och gränsen är satt till 30 år.

– Jag förstår kritiken, diesel är bra ur ett globalt klimatperspektiv med låga koldioxidutsläpp.  Men lokalt i storstäder kan ett dieselfordon och dess kväveoxidutsläpp ställa till det för luftkvalitén, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Fakta

Miljözoner i Stockholm

2016 tog Transportstyrelsen fram förslaget om miljözonernas utformning i Stockholms stad.

I förslaget delas innerstan upp i två zoner.

Den ena – miljözon klass 2  – blir ett komplement till dagens miljözon klass 1 som stänger ute vissa tunga fordon från stadskärnan.

Zonen omfattar ett större område och kräver att bensindrivna personbilar, lätta lastbilar och bussar som drivs på bensin, etanol eller gas minst har utsläppsklassen euro 5. Något som alla bilar satta i trafik  från 2011 måste ha. För dieselbilar är kraven högre och den senaste utsläppsklassen euro 6 krävs i zonen.

De flesta bilar satta i trafik efter 1 september 2015 kan antas ha utsläppsklassen euro 6. Men många dieselbilar som de senaste åren sålts som ”miljöbilar” kommer inte godkännas av kraven.

Den andra – miljözon klass 3 – är ett mindre område med extra stränga regler där enbart elbilar eller fordon som drivs på vätgas får färdas.

Miljözoner i Stockholm enligt Transportstyrelsens förslag

Turerna kring miljözonerna

I höstas meddelade Regeringen att de skulle ta fram ett slutgiltigt förslag på miljözonerna.

Besked idag: Staden kan förbjuda dieselbilar

Förslaget väntas komma under våren och därefter får kommunerna själva bestämma om de vill införa miljözonerna eller inte.

Transportstyrelsen har angett 2020 som möjligt startdatum.

Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (MP) välkomnar miljözonerna och öppnade även för att förbjuda dieselfordon helt på en del hårt trafikerade gator i innerstan.

Oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M) har å andra sidan uttryckt kritik till förslaget.

– Det är orimligt att förbjuda bilmodeller som bara är några år gamla och som politiker gett stöd för att få folk att köpa. Det är en helt verklighetsfrånvänd politik, säger hon i en intervju med DN.

Källa: Transportstyrelsen.