Nya tuben får ”magisk låda” för halv miljard

Kristoffer Tamsons (M) och nya C30-tåget.
Kristoffer Tamsons (M) och nya C30-tåget.
De nya tunnelbanetågen ska uppgraderas för en halv miljard kronor. Detta innan de ens är färdigbyggda.
Men det kommer att spara miljarder, menar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Landstinget har beslutat att lägga 500 miljoner kronor på att utveckla och installera en ”signallåda” i de nya tunnelbanevagnarna av modell C30, som är beställda till nya tunnelbanan och röda linjen.

Denna signallåda möjliggör att de nya tågen kan tolka tunnelbanans olika signalsystem och att de därmed kan köras på alla tre linjer – den blåa, den gröna och den röda.

– Tunnelbanan är i praktiken byggd som tre separata banor och det låser in tågen i enskilda system. Nu har vi möjligheten att göra ett omtag, säger Kristoffer Tamsons (M).

Pengarna kommer från de två olika projekten nya tunnelbanan samt uppgradering av röda linjen.

Tekniken utvecklas för nya tunnelbanan

Idén till den nya signallådan föddes i samband med utbyggnaden av den nya tunnelbanan. Där tågen ska kunna köras på blåa, gröna och gula linjen.

Nu har trafiknämnden röstat för att installera denna signallåda även på de tåg som är beställda till röda linjen.

– Vad är det här för magisk låda? Alla tåg har en låda som pratar med omgivande signalsystem. Den här lådan kan prata med samtliga signalsystem i tunnelbanan, säger Kristoffer Tamsons (M).

Det låter ganska självklart, varför är det inte så i dag?

– Vi har historiskt haft framsynta politiker som började bygga tunnelbanan väldig tidigt och i en ganska rask takt. Men de byggde tre separata banor som lett till tre separata idéer vad gäller teknik och fordon. Därför tar vi nu omtag och gör en tunnelbana av något som byggts som tre.

Varför händer detta nu?

– Tankarna kring hur vi bygger och utvecklar tunnelbanan har aktualiserats av att vi nu för första gången på många år bygger ny tunnelbana, säger Tamsons (M).

Så här ska de nya tunnelbanevagnarna, C30, se ut. Illustration: Bombardier/SLL.

Målsättningen är att alla tåg ska kunna köras på alla linjer i framtiden. Det kan de alltså inte i dag.

När de nya tunnelbanetågen kan flyttas mellan linjerna och dagens vagnar, C20, rustas upp behöver SL inte köpa in lika många nya tåg. Det kommer att spara skattebetalarna mellan 1,5 och 2 miljarder kronor de närmaste åren, menar Tamsons (M).

– Det är inte ofta man kan spara pengar och utveckla trafiken samtidigt, säger han.

SL: ”Hade skett i alla fall”

Oppositionen är dock kritisk. De menar att detta är en konsekvens av att det nya signalsystemet på röda linjen är försenat. För ett par veckor sedan blev det känt att SL hamnat i konflikt med leverantören av signalsystemet, något som riskerar att försena det ytterligare.

– De måste installera den här tekniken för att de nya tågen ska kunna användas på röda linjen överhuvudtaget, säger Talla Alkurdi (S).

Detta påstående tillbakavisas av trafikförvaltningen.

– Den kostnaden och utvecklingen hade skett i alla fall, säger Suss Forssman Thullberg kommunikationschef på trafikförvaltningnen/SL.

Så det är inte en konsekvens av konflikten?

– Nej, vagnarna till nya tunnelbanan behövde en teknisk lösning och då ser vi till att det går att tillämpa på alla nya tåg, säger Forssman Thullberg.

Kristoffer Tamsons (M) ger ett liknande svar:

– Om vi ska utveckla den här lådan borde vi då inte se till att den finns på alla nya fordon? Så att alla tåg kan köra på alla banor? säger Tamsons (M) och kallar oppositionens påstående för ”direkt felaktigt”.

Talla Alkurdi (S) slår tillbaka igen.

– Beskedet vi fått är att de nya tågen inte kan köras på röda linjen annars. Jag vet inte vem du pratat med på förvaltningen men det är ett märkligt svar du fått, säger Alkurdi (S).

Beslutet att satsa 500 miljoner kronor på den nya signallådan togs i trafiknämnden förra veckan. Ett beslut Socialdemokraterna enligt protokollet står bakom.

Ni har ju röstat för det här beslutet?

– Absolut, annars får vi en massa tåg som vi inte kan använda. Men det är i grunden en konsekvens av att Moderaterna misslyckats med en upphandling igen, säger Talla Alkurdi (S).