Så här ser de nya t-banetågen ut

Caroline Ottosson, trafikförvaltningen, och Kristoffer Tamsons (M) visar upp de nya tågen.
Caroline Ottosson, trafikförvaltningen, och Kristoffer Tamsons (M) visar upp de nya tågen.
Nu har det första av de 48 nya t-banetågen som SL beställt anlänt till Stockholm. "70 meter skönhet" säger Kristoffer Tamsons om det fordon som visades upp för pressen på tisdagen.

Totalt har 96 fordon beställts. De är 70 meter långa vardera, och ihopkopplade två och två bildar de 48 nya tåg som ska trafikera Stockholms tunnelbana, i första hand på röda linjen.

Det första tåget har precis anlänt från fabriken utanför Berlin. Under året kommer ytterligare fyra fordon att levereras, och två till våren 2019.

I trafik sommaren 2019

Och först sommaren 2019 räknar man med att börja ta tågen i trafik.

Först ska reparatörer och annan personal trimmas in på de nya tågen, som kommer att stå uppställda i den nybyggda tågdepån i Norsborg.

Den nya depån i Norsborg är byggd särskilt för de nya tågen C30.

Det nya tåget visades upp på en pressträff på tisdagen. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) var stolt:

– Det här är 70 meter skönhet som ska tjäna stockholmarna i deras vardag i decennier. Det här är en ny generation t-banetåg, en fantastisk milstolpe, sade han.

1200 resenärer per tåg

Tågen, som benämns C30, har plats för fler resenärer än de som trafikerar t-banan i dag. Ett tåg kan ta 1200 resenärer, varav 280 sittande. Det blir färre sittplatser än dagens tåg.

Färre säten gör mer plats för barnvagnar, rullstolar och rullatorer. Dörrarna sitter tätare än på dagens tåg för att det ska gå lättare och snabbare att komma av och på.

Färre sittplatser men plats för fler – och bättre tillgänglighet för funktionshindrade i de nya vagnarna.

Tamsons tycker att tågen är snygga, och faktum är att tågserien C30 tilldelats Good Design Award av The Chicago Athenaeum International Museum of Architecture and Design.

Alla 48 tåg planeras vara levererade till 2022, och totalt kostar investeringen 5,7 miljarder kronor.

Plats för alla tåg i berget

Deras ”garage” kommer att vara den nya depån som byggts vid röda linjens ändhållplats i Norsborg. Där kan de komma in för service, och i berget under depån finns tre tunnlar där alla fordonen kan köras in.

Det är 20 år sedan SL senast köpte in tåg. Nu kan de äldsta tågen, som skramlat omkring sedan 70-talet, bytas ut. De nya tågen beräknas ha en livslängd på 30 år.