Min lokala hjälte

Skip stop slopas på Södertäljetågen

Kristoffer Tamson (M) tar i hand på att avbryta Skip stop.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) meddelade att landstinget avbryter skip stop.
Huddingepolitikern Karl Henriksson (KD) hoppas att tågtrafiken ska rulla bättre framöver.
Huddingepolitikern Karl Henriksson (KD) hoppas att tågtrafiken ska rulla bättre framöver.
Efter kritiken - alliansen i landstinget avbryter skip stop senast år 2019. Det innebär att snabbpendeltågen inte införs på Södertäljelinjen som det var tänkt i höst. Däremot behålls skip stop på Nynäsbanan.
– Vi kan inte gå vidare med ett upplägg som inte möter resenärernas behov, säger Kristoffer Tamsons (M).

Alliansen i Stockholms läns landsting backar om skip stop, även kallat snabbpendeltåg.

På tisdagen meddelade trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) att en majoritet i landstingets trafiknämnd står bakom ett beslut att ta bort snabbpendeltågen på ostkustbanan till nästa år.

Även det planerade införandet på Mälarbanan och Södertäljelinjen slopas. Det innebär att tågen kommer fortsätta stanna i Stuvsta och Tullinge, där skip stop var tänkt att starta i augusti i år.

Däremot behålls snabbpendeltågen på Nynäsbanan. Tågen kommer fortsätta att susa förbi Trångsund, Skogås, Jordbro och Krigslida.

– Jag tror att alla är överens om att pendeltågstrafiken inte har utvecklats på ett bra sätt. Ansvarsfull politik är att lyssna och vi kan inte gå vidare med ett upplägg som inte möter resenärernas behov, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till Mitt i.

För Nynäshamnsborna är det en så extremt stor tidsvinst

Karl Henriksson (KD)

Trafikförvaltningen kommer nu att lämna in en ansökan till Trafikverket för att deras löften ska verkställas.

Samtidigt vill majoriteten i trafiknämnden behålla 2018 års utökade trafikvolym på cirka 20 procent.

– Det är ett skarpt löfte från vår sida. Jag hoppas att det är tydligt och efterlängtat. Målbilden är att ta bort det som fungerar dåligt och behålla det som fungerar bra, säger Kristoffer Tamsons.

Bakom beslutet ligger en gediget analys- och dialogarbete, menar Kristoffer Tamsons.

– Jag har pratat med resenärer och kommunalråd i många kommuner, och signalerna jag har fått är att utökningen av trafiken har varit bra. I Nynäshamn har skipstop varit uppskattat, medan kommuner som Sollentuna och Solna har velat att alla tåg ska stanna på samtliga stationer, säger han.

Karl Henriksson (KD), kommunalråd i Huddinge samt ledamot i landstingets trafiknämnd, hoppas att slopandet av skip stop ska leda till bättre tågtrafik på Södertäljelinjen.

– Det absolut viktigaste är att få en pålitlig trafik. Det har hänt på tok för mycket med Trafikverkets anläggningar, som signalfel och växelfel. Ett av problemen med skip stop har varit att det tagit för lång tid att komma tillbaka till normal drift. Det här att det mest driftsäkra systemet, säger han.

Karl Henriksson anser att det är positivt att snabbpendeltågen behålls på Nynäsbanan.

De stationer där skip stop-tågen inte stannar – Krigslida, Jordbro, Skogås och Trångsund, har enligt honom inte fått färre tåg än innan snabbtågen infördes.

– För dem har det inte blivit någon försämring, de har fått fler tåg än tidigare. För Nynäshamnsborna är det en så extremt stor tidsvinst med snabbtågen, säger Karl Henriksson (KD).