Min lokala hjälte

Här är nya skisserna på Sofias t-banestation

Skiss på den nya stationen Sofia i Stigbergsparken, sedd från öst. Skiss: SLL/Sweco
Skiss på den nya stationen Sofia i Stigbergsparken, sedd från öst. Skiss: SLL/Sweco
Skiss på den nya stationen Sofia i Stigbergsparken, sedd från väst. Skiss: SLL/Sweco
Skiss på den nya stationen Sofia i Stigbergsparken, sedd från väst. Skiss: SLL/Sweco
Så här är det tänkt att stationen vid Sjöstan ska se ut, vid Luma. Station Hammarby kanal.
Så här är det tänkt att stationen vid Sjöstan ska se ut, vid Luma. Station Hammarby kanal.
Vid Vintertullstorget, vid Katarina bangata, ska en uppgång till Hammarby kanal ligga.
Vid Vintertullstorget, vid Katarina bangata, ska en uppgång till Hammarby kanal ligga.
Station Gullmarsplan får även en ny uppgång i vid Mårtensdal i Hammarby Sjöstad.
Station Gullmarsplan får även en ny uppgång i vid Mårtensdal i Hammarby Sjöstad.
Södermalm ska få flera nya tunnelbanestationer.
Så här är det tänkt att uppgången i Stigbergsparken ska se ut.

Stockholms stad och landstinget kan nu visa nya bilder på hur biljetthallen kan komma att se ut vid den nya tunnelbanestationen Sofia, som ska ligga i Stigbergsparken vid Folkungagatan.

När den blå linjen förlängs söderut till Nacka och Söderort blir Sofia den första stationen efter Kungsträdgården. Parken, som ligger intill Folkungagatan vid Ersta Sjukhus, är i dag en lite sömning och undanskymd plats. Men framöver förväntas tusentals resenärer passera här varje dag.

Stationen sedd från väst. Skiss: SLL/Sweco

Byggnaden har enligt skisserna stora glasfönster på den nedre delen och en ovandel med en fasad av träribbor.

– Det svåra har hittills varit att hitta en ledig plats. Både på ytan och ned i berget, säger projektchefen Andreas Burghauser.

Bara hissar – ingen rulltrappa

Innanför byggnaden väntar åtta stora hissar som ska ta resenärerna ungefär hundra meter ner i marken. Det gör stationen till en av de djupaste i världen – och djupet gör att det bara blir hissar och inga rulltrappor.

Det kommer dock finnas utrymningstrappor och även reservaggregat om elen skulle slås ut.

Byggstart för den nya delen av blåa linjen är 2018/2019. Tunnelbanan förväntas rulla år 2025.

Stationen sedd från öst. Skiss: SLL/Sweco