Skräckkorsning får fartgupp – men räcker det?

Anna Blixt med Robin Travis och hans son Edward vid det olycksdrabbade övergångsstället.
Anna Blixt med Robin Travis och hans son Edward vid det olycksdrabbade övergångsstället.
Det blir ofta trångt i korsningen när bilar tvingas vänta vid de nerfällda tågbommarna.
Det blir ofta trångt i korsningen när bilar tvingas vänta vid de nerfällda tågbommarna.
Tågen kommer ofta och skapar köer och stress bland trafikanterna.
Tågen kommer ofta och skapar köer och stress bland trafikanterna.
Magelungsvägen
En bredare passage för cyklister är en av åtgärderna som ska genomföras.
Skissen från trafikkontoret visar bland annat var fartguppen placeras.
Skissen från trafikkontoret visar bland annat var fartguppen placeras.
Olycksdrabbade korsningen Fagersjövägen/Magelungsvägen får fartgupp och bredare passager för fotgängare och cyklister. Men åtgärderna räcker inte, menar medlemmarna i en nystartad Facebookgrupp.

Dubbelfiligt, mycket trafik och inga signalljus. Lägg till en järnvägsövergång och brist på vettiga passager för fotgängare och cyklister.

Där har du ingredienserna som gör korsningen Magelungsvägen/Fagersjövägen till Farstas farligaste. Här har 15 olyckor med personskador inträffat sedan 2008, enligt siffror från Transportstyrelsen.

Bilden är från en olycka på övergångsstället vid Magelungsvägen i september 2013. Foto: Privat

”Måste korsa en dödsfälla”

– Det farligaste är när bilar stannar i högra körfältet för att släppa fram fotgängare eller cyklister, och samtidigt kommer bilar med skymd sikt i filen bredvid i hög fart, säger Robin Travis, initiativtagare till en aktionsgrupp på Facebook för en säkrare korsning.

Gruppens medlemmar beskriver en ständig oro över att barn och vuxna ”dagligen måste korsa en dödsfälla” för att komma till skola eller vänner.

– Det har hänt att jag har fått rycka undan barnvagnen i sista stund på övergångsstället, berättar småbarnsmamman Anna Blixt.

Fartgupp ska få ner hastigheten

Positivt i sammanhanget är att stadens trafikplanerare känner till problemen med korsningen – och nu kommer med förbättringsåtgärder. I slutet av september ska fartgupp byggas i bägge riktningar nära övergångsstället på Magelungsvägen.

– På så vis får vi ner hastigheterna. Dessutom kommer vi att bredda ytan för cyklister bredvid övergångsstället. Vi ska även bredda mittrefugen och gångytan på norra sidan Magelungsvägen, säger Erik Hammarström, trafikplanerare i Stockholms stad.

”De här åtgärderna blir lite som att sminka liket”

Robin Travis

Men Robin Travis, Anna Blixt och flera andra i aktionsgruppen är kluvna till nyheten..

– Jag skulle vilja ha rödljus vid övergångsstället, säger Anna Blixt.

Robin Travis håller med.

– Jag kommer fortfarande inte våga släppa mina barn här. Signalljus skulle göra det så mycket tydligare för alla vad som gäller. Och på sikt behöver man bygga en planskild korsning mellan bilar och järnväg. Korsningen är feltänkt från början. De här åtgärderna blir lite som att sminka liket, säger han.

Pengar saknas till långsiktig lösning

Erik Hammarström på Stockholms stad medger att större åtgärder kommer att krävas för att korsningen ska bli helt säker.

– Det här kommer nog att göra situationen bättre på kort sikt. Men på sikt måste vi lösa problemet med att järnvägsspåren ligger så nära korsningen.

Han berättar att det finns ett intentionsavtal mellan trafikkontoret och Trafikverket – som äger spåren – om en lösning där bilarna inte behöver korsa järnvägen. Än så länge saknas dock både finansiering och tidplan.

– Men arbetet pågår, försäkrar Erik Hammarström.

 

I samband med att fartguppen byggs kommer körfält att stängas av på Magelungsvägen. Minst ett körfält kommer dock hela tiden hållas öppet i vardera riktning.