Spåren på plats på Klarabergsgatan

Enligt trafikkontoret väntas 90 000 gångtrafikanter röra sig längs gatan varje dag.
Enligt trafikkontoret väntas 90 000 gångtrafikanter röra sig längs gatan varje dag.
Nästan ett decennium efter att den första sträckan invigdes är de nya spåren för Spårväg City på plats på Klarabergsgatan.
Och hållplatsen väntas öppna tidigare än väntat.
– Det är ett viktigt steg, säger Daniel Helldén (MP).

Den 25 juni invigs den omgjorda, bilfria Klarabergsgatan och i höst kan spårvagnarna börja rulla. Trafikstarten, som var planerad till december 2018, ser alltså ut att bli tidigare än planerat.

– Projektet fortskrider i en bra takt just nu. Det man har gjort klart är den växel som ligger i korsningen Klarabergsgatan och Klara Norra Kyrkogata. Det har varit en komplicerad fråga och nu är det på plats. Det är ett viktigt steg, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

 

Så här kan det se ut när nya, bilfria Klarabergsgatan är färdig. Spårvagn och bussar får gemensamma plattformar i mitten som blir 100 meter långa. Illustration:I DinellJohansson och Jonas Bohlin Arkitektkontor AB.

90 000 varje dag

Spåren började läggas på plats under veckan och ska nu kopplas samman med spårvägen vid Kungsträdgården. Arbetet pågår parallellt med ytskiktsrenoveringen vid Sergels torg, ett komplicerat arbete som ställt till det rejält för både bilister och cyklister i City.

När är det slut på stöket?

– Vi är inne i det sista skedet nu. Perrongbygget pågår och både cykelbanor och trottoarerna är på plats. När vi inviger i juni kommer Klarabergsgatan vara den pulsåder som det ska vara, säger Daniel Helldén (MP).

Enligt trafikkontoret väntas 90 000 personer röra sig längs Klarabergsgatan varje dag. Förhoppningen är att spårvagnarna bland annat ska användas av turister som annars hade belastat trafiken i tunnelbanan.

Vill dra spårvägen till Ropsten

Kostnaden för den nya dragningen, inklusive fler avgångar, är budgeterad till 300 miljoner kronor.

Har det varit värt pengarna?

– Absolut, det här är en investering som sträcker sig 40-50 år framåt i tiden. Tanken med den här sträckningen är ju att dra spårvägen vidare till Norra Djurgårdsstaden. Stadsdelen ritades för att ha spårvagn och det vore dumt att inte genomföra det projektet, säger Daniel Helldén.

Projektet att dra spårväg till Norra Djurgårdsstaden har pausats på obestämd tid. Nu väntas landstingets utredningar som ska visa om och när spårvägen kan dras vidare till Ropsten och Lidingöbanan.