Spårspring – ingen prio för polisen

Malin Sundström på polisen i norrort.
Malin Sundström på polisen i norrort.
Obehöriga på spåren är ett växande problem för tågtrafiken i Stockholm enligt Trafikverket och SL, men hos polisen finns ingen grupp som ägnar sig särskilt åt frågan.

Av de tio platser i landet där flest folk springer över järnvägsspår ligger hälften i Stockholmstrakten. Stockholms södra, som stängdes av i början av året efter att obehöriga varit på spåret, och Upplands Väsby station nämns båda som särskilt utsatta stationer.

Varför just de stationerna är så utsatta vet inte Trafikverket och det gör inte polisen heller. För sedan 2015 finns inte längre någon enhet vid polisen som särskilt sysslar med kriminalitet i kollektivtrafiken, den försvann med omorganiseringen. Nu ligger istället ansvaret på de enskilda lokalpolisområdena för att identifiera och lösa problem längs kollektivtrafiken i det egna området menar Trafikverket.

Polisen lokalt jobbar inte med spårspring

Men i Upplands Väsby är polisen förvånad över Trafikverkets uppgifter.

– Det är ingenting vi jobbar med, vi har inte uppfattat det som ett problem. Jag undrar hur underbyggda deras uppgifter är. Det är möjligt att de jobbar med saker och ting som inte vi får veta, men då är det frågan om det verkligen är ett så stort problem, säger Malin Sundström som är kommunpolis i Upplands Väsby.

Trafikverket har å sin sida tagit fram utbildningsmaterial och haft diskussioner med rikspolisen – men det verkar inte som om den informationen nått fram till de enskilda lokalpolisområdena.