Nu får hela staden eldrivna lånecyklar

Nya lånecykeln som är en elcykel vid Stadshuset.
Så här ser den ut - den nya elcykeln som kommer att rulla i Stockholm med start nästa år.
Fler cyklar på fler platser under årets alla timmar – Stockholm byter nu ut dagens lånecyklar mot elcyklar.
– Man ska alltid veta att man kan fortsätta sin resa med cykel, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Dagens 1 500 lånecyklar kommer att bytas ut mot 5 000 elcyklar. Cyklarna kommer att börja ställas ut under nästan år och senast i september 2019 ska samtliga cyklar vara i drift.

När antalet cyklar blir fler kommer hela Stockholm att få del av cyklarna. Exakt vilka nya platser som får cykelstationer är dock inte bestämt.

– Den stora vinsten är att hela staden nu får lånecyklar och inte bara innerstan, samt att cyklarna kan användas dygnet runt, året om, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.

– Med elcykeln kan man åka längre sträckor. Det är inga problem att cykla in från Hässelby till City med den nya cykeln.

Användarna får sitt egna batteri

Cyklarna är så kallade elhybrider. De går att använda både som en vanlig sjuväxlad cykel och som elcykel. Den som köper ett användarkort kommer samtidigt att få ett litet batteri som enkelt ansluts till cykeln.

– Cykeln är designad i Sverige och vi har tagit fram den enkom för Stockholms stad. Den är byggd för att tåla väder och vind, säger Micael Nilsson som är vice vd på JCDecaux som är det företag som vann upphandlingen om de nya lånecyklarna.

Finansieras av reklamskyltar

Lånecyklarna kommer precis som nu att finansieras av reklamskyltar. Ett problem tidigare har varit att reklamskyltarna varit tvungna att vara placerade intill cykelstationerna. Det ändras nu och reklamen kan placeras var som helst i stan.

– Det har varit ett problem på platser med känslig miljö som Gamla stan och Kungsträdgården, säger Daniel Helldén.

Finns det en risk att reparationerna ökar kraftigt när cyklarna blir mer avancerade?

– I upphandlingen är det tydligt att det är bolaget som har ansvar för att cyklarna fungerar och det finns också en procentsats om hur många cyklar som alltid ska vara i drift.

Är du orolig för att olyckorna ökar när ovana cyklister ska prova elcyklarna?

– Det är en vanesak. Första gången känns det lite annorlunda men sedan lär man sig, säger Daniel Helldén.

Fakta

Så mycket kostar cyklarna

Helår: 270 kronor

180 dagar: 150 kronor

30 dagar: 50 kronor

En vecka: 30 kronor

Ett dygn: 19 kronor

Källa: Stockholms stad

Vad tycker du om att lånecyklarna blir elcyklar?

Anders Cornvik, Enskede
– Elcykel kanske är bra men egentligen tycker jag nog en vanlig cykel är bättre. Då rör man på sig mer. Med elcykel går lite av vitsen förlorad. Men kan man få fler att komma över tröskeln och cykla så är det bra.
Alexander Skepp, Skarpnäck
– Allt som får fler att cykla är bra. Men jag läste i the Guardian att massa pensionärer dött i Holland på grund av elcyklar. De accelererar ju lite annorlunda.
Annika Eclund, Tibro (jobbar i Stockholm)
– Jag tycker det är bra. Jag har inte använt dem själv men det är ett bra system. Elcykeln blir kanske mer ett alternativ till bilen. Sen kan jag tycka att de som kan cykla ska cykla för det är viktigt att röra på sig.