Södra station blir nya centralen i sommar

Kent Sahlman är projektchef för det gigantiska renoveringsprojektet Getingmidjan.
Kent Sahlman är projektchef för det gigantiska renoveringsprojektet Getingmidjan.
Här är sträckan som ska renoveras.
Här är sträckan som ska renoveras.
Bland annat ska betongen tätas och lagas i järnvägstunnlarna. Mika Nyqvist arbetar här.
Bland annat ska betongen tätas och lagas i järnvägstunnlarna. Mika Nyqvist arbetar här.
Nu är det dags för nästa stora rälsprojekt i stan – renoveringen av getingmidjan.
Det innebär att Centralen stängs för tågtrafik söderut de kommande tre somrarna. Vilket drabbar över en miljon resenärer.

Järnvägen mellan Centralen och Södra station är i uselt skick. Det är en av de mest trafikerade sträckorna i hela Sverige. All tågtrafik söder och väster om Stockholm passerar här på två tågspår, som brukar kallas getingmidjan.

– Det har lett till ett jättestort slitage, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Inga tåg på två månader

Nu ska broar, räls och tunnlar fräschas upp och totalrenoveras, vilket inte gjorts sedan 1950-talet. Det innebär att tågtrafiken mellan Centralen och Stockholms södra ställs in under åtta veckor de kommande tre somrarna – något som påverkar över en miljon resenärer vid varje avstängning.

De hänvisas istället till pendeltåg, som ju numera går på Citybanans spår.

Istället blir Södra station och Flemingsberg nya tillfälliga ”Centralstationer” för tåg söderut.

– Därifrån kommer alla fjärrtåg och regionaltåg att avgå, säger Kent Sahlman.

Arbetena började i september och ska pågå fram till år 2021. Ett gigantiskt projekt, där Kent Sahlman är chef.

Behövs ny taxiplats

För att få logistiken att fungera behövs bland annat en större yta för taxibilar vid Södra station, en fråga som nu diskuteras mellan Trafikverket och Stockholm stad.

Vid Trafikverkets förra gigantiska tågprojekt i stan, Citybanan, kantades bygget av flera olyckor och dödsfall. När tunneln stod klar hade sex personer mist livet under arbetet.

Hur ska ni undvika dödsfall i detta projekt?

– Det är ett jättestort fokus på arbetsmiljö. Det får inte bli allvarliga arbetsolyckor. Jag hoppas verkligen att vi slipper drabbas av det, säger Kent Sahlman.

Bland annat anlitas bara entreprenörer som kan redovisa en plan för hur de jobbar med arbetsmiljön och säkerheten för sina anställda.

Projektet sträcker sig mellan åren 2017-2021. Beräknad totalkostnad är 3,2 miljarder kr.

Fakta

Blev inget tredje spår

Getingmidjan är Sveriges mest trafikerande tågsträcka och består av två tågspår från Centralen till Södra station, en sträcka på 2 km.

Broarnas grundläggning ska förstärkas, brobanor, spår och ledningar ska bytas, tunnlar ska repareras. I projektet ingår också ombyggnad av Älvsjö godsbangård och Stockholms södra.

De stora arbetena planeras ske sommartid 2018, 2019 och 2020. Då kommer trafiken över Getingmidjan att vara helt avstängd i 8 veckor.

Fjärr- och regionaltågen går då från Södra station och Flemingsberg.

Länge planerades ett tredje spår på Getingmidjan, men planerna lades ner till förmån för den helt nya Citybanan-tunneln med två egna spår.

 

 

 

Källa: Trafikverket