”Stoppa cyklisterna vid Årstaviken”

Inga-Lill Nyberg vill att Årstaviken blir till ett rent promenadstråk, och att cyklarna försvinner till cykelbanor på Ringvägen. Till höger i bild syns en skylt som säger att cyklister måste cykla på fotgängarnas villkor. Skylten syns dock knappt.
Inga-Lill Nyberg vill att Årstaviken blir till ett rent promenadstråk, och att cyklarna försvinner till cykelbanor på Ringvägen. Till höger i bild syns en skylt som säger att cyklister måste cykla på fotgängarnas villkor. Skylten syns dock knappt.
Antalet cyklister ökar på Södermalm – vilket leder till att det kan uppstå konflikter på gemensamma gång- och cykelbanor.
Nu har en fotgängare vid Årstaviken fått nog – och kräver att cyklarna försvinner.

De senaste tio åren har cyklingen ökat kraftigt, enligt trafikmätningar gjorda av Stockholm stad. Pedaltrampandet har under det senaste decenniet nära fördubblats i innerstan. Men alla är inte lika glada över att allt fler cyklister susar fram – speciellt inte på ytor där fotgängare och cyklister samsas om utrymmet.

En sådan plats är längs Årstavikens norra strand, ett av Södermalms mest populära promenad- och motionsstråk. Här på den relativt smala gång- och cykelvägen trängs cyklister, flanörer, barnvagnar och joggare. En av dem som tycker att cyklisterna tagit alltför stor plats är Inga-Lill Nyberg.

– Som det är nu är har det blivit fullständigt ohållbart. Det är ytterst få cyklister som bryr sig om fotgängarna, säger hon.

Cyklisterna ska enligt trafikreglerna på sträckan cykla på fotgängarnas villkor. Men det är det få som gör, enligt Inga-Lill Nyberg.

– Jag har inget emot att folk cyklar. Det är ett bra och miljövänligt sätt att ta sig fram. Men cyklisterna ser i många fall inte de gående. De beter sig som tävlingscyklister.

Men har inte cyklande också rätt att ta sig fram?

– Jo, men de skulle kunna åka på Ringvägen i stället där det finns cykelbana. Jag har skrivit ett brev till trafikborgarrådet där jag föreslår att cyklisterna borde förbjudas att cykla längs med Årstaviken, att det görs om till ett rent promenadstråk.

Just nu finns det inga klubbade planer på att förändra stråket längs Årstaviken, enligt trafikkontoret.

En annan plats på Södermalm där det ofta uppstår konflikter mellan gående och cyklister är på Götgatan. I Götgatsbacken finns inga cykelfält uppritade, utan ytan delas av både gångare och cyklister. Polisen tycker att detta är ett problem

– Vi vill ha en annan lösning, och stänga av för cykeltrafik. Men det vill inte staden, säger Fredrik Hellgren, polisinspektör på Södermalm.

Hojarna får cykla max sju kilometer i timmen, eller samma fart som gående. När Mitt i kommer till Götgatsbacken ser vi på kort tid flera cyklister som håller betydligt högre fart än så.

– Det är inte så många cyklister som håller gångtempo. Men om man cyklar snabbare än så riskerar man böter på 1000 kronor, säger Fredrik Hellgren.

Vilken är din värsta trafikplats på Södermalm?

Elisabeth Lundgren, 60, arbetar på Folkungagatan.
– Jag tycker Götgatan är värst. Det är huggsexa om vem som ska fram först. Cyklister kör fort, och det kan ibland vara svårt att korsa gatan.
Anders Nyberg, 30, Södra station.
– Jag kör bil mycket och tycker att det är svårt att ta sig fram på grund av avstängningar, som till exempel Söderledstunneln. Men jag tycker att det är okej att det är svårt att köra bil, jag gillar idén om en bilfri innerstad,
Britt Holmström, 74, Norra Hammarbyhamnen.
– Jag såg hur en dam blev påkörd och omkullvält av en cyklist i korsningen Ringvägen och Rutger Fuchsgatan. Det var otäckt. Jag är livrädd för cyklisterna, de kör ofta väldigt fort och struntar i rödljus.
Bo Bylund, 70, Maria.
– Götgatan är en rysare, som i korsningen vid Högbergsgatan. Man borde kanske sära bättre på gångtrafikanter, bilar och cyklister. Cyklisterna brukar cykla rätt fort.
Fakta

Götgatan och Slussen har flest gång- och cykelolyckor

skarmavbild-2016-09-29-kl-10-19-59Götgatan är tillsammans med området runt Slussen de platser i stadsdelsområdet där det sker flest olyckor där fotgängare eller cyklister är inblandade.
Men det rör sig relativt sällan om allvarliga olyckor, de flesta är singelolyckor av lindrigare art.
I år har 265 olyckor hittills rapporterats där cyklister eller fotgängare varit inblandade, 12 av olyckorna var allvarliga.
Bland annat har en cyklist krockat med en gående vid ett övergångställe på Götgatan.
Senast det skedde en dödsolycka i stadsdelsområdet var på Södermalmsallén år 2014, en singelolycka med en cyklist som omkom.

Källa: Transportstyrelsen
Fakta

Det här stör vi oss mest på i trafiken

 

Dåligt utformad infrastruktur.

Bilister som stannar i cykefält

Mobilpratande trafikanter

Förare som inte använder blinkers.

Cyklister som inte stannar vid rött ljus

Fotgängare som går i bredd

Cyklister som cyklar i bredd

Okopplade hundar

Pokémonjagare som går rätt ut i gatan

Fotgängare som går i cykelbanan

 

Källa: webbenkät mitti.se