Storbråk om skipp och stopp-tåg på Citybanan

Kristoffer Tamsons och pendeltåg
Kristoffer Tamsons (M) vill ha fler pendeltåg per timme genom city.
Hur många pendeltåg klarar järnvägen i Stockholm av? Det är landstinget och Trafikverket ordentligt oense om.
Den annars sansade moderatpolitikern Kristoffer Tamsons är så arg att han tar till svordomar.
– Det vore väl … om vi inte kunde lösa det här, säger han till Lokaltidningen Mitt i.

Den 10 juli öppnar Citybanan genom Stockholm.

I en intervju med SvD framför trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) sin ilska över att landstinget kommer få färre avgångar per timme än vad de anser sig ha blivit lovade av staten och regeringen.

– Jag hoppas vi har en regering som nu kliver fram och tar sitt ansvar, säger Tamsons (M) till Mitt i Stockholm.

”Järnvägen är i sådant skick att den inte klarar av att köra så mycket trafik”

Kristoffer Tamsons (M), SLL

När Citybanan planerades var målet att ha 24 avgångar med pendeltåg per timme från centralen. Nu har Stockholms läns landsting (SLL) fått indikationer på att de bara kommer att få 16 avgångar per timme.

Enligt Tamsons ska det handla om att järnvägssystemet runt Citybanan är undermåligt och inte klarar av 24 pendeltåg i timmen.

– Järnvägen är i sådant skick att den inte klarar av att köra så mycket trafik som det är sagt, säger Tamsons (M).


Odenplan

Nya plattformen på Station Odenplan. Foto: Mitt i Stockholm


Det är Trafikverket som fördelar tiden på spåren, så kallade ”trafiklägen”, och deras förklaring är en annan.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson säger att det är SLL:s planer på skipp och stopp-tåg som sänker kapaciteten på spåren – och att de annars hade klarat av 24 pendeltåg i timmen.

– SLL vill köra snabbtåg från stationer långt ut och då kan de ju inte ha tåg på linjen däremellan. Det faller på sin egen orimlighet. Det är inte som vägtrafik att du kan svänga ut och köra om hur som helst, säger Bengt Olsson till Mitt i Stockholm.

”Det faller på sin egen orimlighet. Det är inte som vägtrafik att du kan svänga ut och köra om”

Bengt Olsson, Trafikverket

Kristoffer Tamsons (M) menar att det påståendet inte är sant.

– Jag noterar att Trafikverket säger detta. Därför har jag stämt av med våra experter på trafikplanering och de säger att det han säger inte är sant. Det finns inget belägg för att det skulle finnas utrymme för 24 tåg i timmen, säger Kristoffer Tamsons (M).

”Det finns inget belägg för att det skulle finnas utrymme för 24 tåg i timmen”

Kristoffer Tamsons (M), SLL

Och Trafikverket tillbakavisar å sin sida det Tamsons säger.

– Han får gärna komma och prata med våra trafiktekniker, säger Bengt Olsson.


Ett pendeltåg vid en av Citybanans nya stationer. Foto: Trafikverket


Kristoffer Tamsons (M) vill nu lyfta frågan från tjänstemannanivå till högsta politiska nivå. Han efterfrågar ett möte med infrastrukturminister Anna Johansson (S) om vilka resurser som politikerna behöver skjuta till för att stärka järnvägen runt Citybanan.

Men infrastrukturministern har, enligt SvD, inga planer på att lyfta frågan.

Trafiklandstingsrådet är minst sagt frustrerad.

– Det vore väl … om vi inte kunde kavla upp ärmarna, lägga gammalt groll åt sidan och lösa det här för resenärernas bästa, säger Kristoffer Tamsons (M).

Den 22 september ska fördelningen av trafiklägen för 2018 vara klar.


Läs mer: Godståg hotar planer på nattpendel

Läs mer: Kampen om att få tågen att stanna i Sollentuna

Läs mer: 1481 skrev på mot skipp och stopp-tåg

Fakta

Vad är skipp och stopp?

  • Från engelskans ”skip and stop”. Innebär att tågen kör förbi vissa stationer för att spara tid.
  • Skipp och stopp-förslaget inom SLL kallas också för ”snabbpendeltåg”.
  • Kan bli verklighet först 2018 då tåglägena (operatörernas tider på spåren) för 2017 redan är beslutade och verkställda.