Streetraceförarna: ”Tar avstånd från brottet”

Streetrace har blivit en stor undergroundrörelse. Bilden är tagen vid en tävling.
Streetrace har blivit en stor undergroundrörelse. Bilden är tagen vid en tävling.
Foto: Polisen
Streetraceförarna säger att de tar avstånd från kidnappningsförsöket.
Streetraceförarna och arrangörerna av racen tar starkt avstånd från kidnappningsförsöket av polismannens fru. Det uppger man nu för Mitt i. "Det som hänt är hemskt, det finns ingen av oss som ställer sig bakom det", säger föraren "Stefan" till Mitt i.

Det omtalade kidnappningsförsöket i Botkyrka i tisdags fick hovrättsförhandlingen kring det omtalade ”streetracebils-målet” att avbrytas.

Åklagaren misstänker att händelsen har direkt koppling till målet, och förhandlingen har skjutits upp två månader.

I fokus: En beslagtagen och ombyggd Ford Mustang, använd i ett 20-tal olagliga streetrace och som rättsväsendet vill förverka.

Bilens ägare har uppgett att han byggt om den för en halv miljon kronor. Bilen i sig värderas enligt tingsrätten till 280 000 kronor.

Mycket står på spel.

Det finns inget våldskapital hos oss, vi har ingenting med våld att göra.

”Stefan”, en av förgrundsgestalterna inom streetracingen

En fällande dom, alltså ett förverkande av bilen, väntas bli vägledande och få konsekvenser i hela landet för den olagliga streetracingen, där man mot lagen stänger av viktiga motorleder under ”reporna”.

Fler skrotningar av beslagtagna streetracingbilar skulle kunna göras, och rättsväsendet tror att folk skulle dra sig för att våga investera 100 000-tals kronor i bilarna. Streetracingen, som den blivit känd, skulle kunna dö ut.

Tingsrätten beslutade att bilen, trots att det skulle slå hårt ekonomiskt mot ägaren, skulle förverkas eftersom bilen bara används för olaglig dragracing och inte kan användas som vanlig personbil.

Men fallet överklagades till hovrätten.

Efter att huvudförhandlingen inletts på tisdagen kom plötsligt rapporter från Botkyrka om ett kidnappningsförsök av den utredande polisens fru. Åklagaren misstänkte direkt en koppling till fallet.

Nu väljer företrädare för streetracingen i Stockholm att ge sin bild av det inträffade för Mitt i. En av dem är ”Stefan”, en av förgrundsgestalterna inom streetracingen. ”Stefan” heter egentligen något annat.

– Det finns inget våldskapital hos oss, vi har ingenting med våld att göra. Vi vill bara åka racerbil. Det är självfallet förkastligt det som hänt, alla vi som kör förstår allvaret i det hela, säger han.

Det finns inget polishat bland oss som kör eller arrangerar

”Stefan”

– Det som skedde i Botkyrka får inte ske. Vi hoppas såklart att någon lagförs för brottet, fortsätter han.

En rad människor med inblick i streetracingen i Stockholm har tagit kontakt med Mitt i:s redaktion den senaste dagen.

”Stefan” blev själv inhämtad till förhör av polis på tisdagen, även andra personer som ingår i ”teamet” runt bilen är under luppen av polisen, enligt poliskällor till Mitt i.

Förarna ger oss en bild av en undergroundkultur, en organisation med egna regler, där den som inte sköter sig åker ut. Men att begå våldsbrott, det gör man inte, hävdar man bestämt.

– De flesta av oss är familjefäder som valt den rättsliga vägen. Det finns inget polishat bland oss som kör eller arrangerar. Vi ligger ”under radarn”, det är det vårt uppdrag går ut på. Nu inväntar vi vad domen blir kring bilen. Det är upp till domstolen att lösa frågan, säger ”Stefan”.

Bilden som målats upp i media efter kidnappningsförsöket är helt felaktig, säger han.

– Det har ju körts sedan 1970-talet, det här är en motorkultur precis som raggarkulturen. Vi hjälper gärna polisen i kidnappningsärendet om vi kan. Vi har själva familjer och barn, men vi får ju inte veta vad som hänt, säger ”Stefan”.

Du säger att ni inte är kriminella. Men ni bryter ju ständigt mot lagen när ni blockerar vägarna, och polisen menar att ni inte släpper fram ambulanstransporter tillräckligt fort?

– Vi har speciella personer som ser till att blåljuspersonal alltid kommer fram. Ambulanser och räddningstjänst kommer alltid förbi. Vi bryter mot lagen en minut när vi kör en ”repa”. Sedan kör vi vidare. Vi är inga kidnappare, säger ”Stefan”.

Han fortsätter:

– Det finns folk inom poliskåren som begått brott också, de är ett fåtal och inte i majoritet, säger han, och återkommer till ambulanserna:

– De släpps igenom utan problem. Om en ambulans är på väg har vi vetskap om det redan någon kilometer bakom den aktuella raceplatsen, i så fall löser vi upp och gör upp en ny plan. Om vi stoppat en ambulans så vill vi att polisen i så fall redovisar när det hänt, säger ”Stefan”.

Det finns en ömsesidig respekt mellan oss och polisen.

”Stefan”

”Stefan” medger dock att man gör sig skyldiga till fler brott, nämligen att hindra de poliser som försöker lagföra streetraceutövare:

– Självklart är vårt mål att att ingen ska bli lagförd som utför sin hobby, säger han.

Men att det skulle finnas ett polishat hos förarna, menar han är helt fel.

– Utan polisen hade vi haft ett laglöst samhälle. Det finns en ömsesidig respekt mellan oss och polisen. ”Kör er repa men dra sedan vidare” säger många poliser när de kommer ut till oss, säger han.

Vi vill inte ha med publiken att göra.

”Stefan”

Men ett förverkande av bilen hade ju varit ett hårt slag mot streetracingen?

– Ja, visst, men vi kommer sjävklart respektera domstolen och demokratin, säger ”Stefan”.

Publiken kan uppgå till tusentals under den stora cupen Stockholm Open som avslutar säsongen.

”Stefan” säger att förarna och polisen är eniga i att för mycket folk samlas vid streetracingen, att det blivit ohållbart.

– Vi vill inte ha med publiken att göra, vi tar avstånd från den. Det är inte vi som drar dit den, säger ”Stefan”.

Det är hundratals personer runt er som kör varje gång, ni bidrar alltså inte till att ta dit dem?

– Nej, men ryktena om racing sprider ju sig. Vi har hyrt in oss på banor i år i större utsträckning än tidigare, bland annat för att minska publiken och vara polisen mer till lags, säger ”Stefan”.

Han vänder sig också emot bilden av att det skulle vara mycket pengar inblandat racingen. Det handlar inte alls om pengar, menar han.

De blockerar våra bilar och motorcyklar, de hindrar oss rent fysiskt att komma fram

Göran Bolinder, chef på Stockholmspolisens trafiksektion

– Det var runt 50 000 kronor i prispengar i Stockholm Open, den största cupen. Det finns ingen som kidnappar någon för de pengarna.

Men det investeras mycket pengar i bilarna?

– Ja, och det är väl det polisen tänker på när de pratar om stora summor, säger ”Stefan”.

Göran Bolinder, chef på Stockholmspolisens trafiksektion, har en annan bild av relationen med streetraceförarna:

– Det finns en stor vilja hos streetraceutövarna att hindra oss från att lagföra de som engagerar sig i tävlingarna. De blockerar ju våra bilar och motorcyklar, de hindrar oss rent fysiskt att komma fram. Det har även förekommit stenkastning mot oss vid något tillfälle, säger han.

Även om de försöker släppa fram en ambulans så tar det för lång tid att lösa upp knuten.

Göran Bolinder

– Det är ingen hemlighet att vissa personer som förekommer i streetracing gjort sig skyldiga till våldsbrott. De är ett fåtal, och inte i majoritet, fortsätter han.

Åklagaren kopplar samman streetracebils-målet med kidnappningen av en polismans hustru i Botkyrka.

– Jag kan inte kommentera huruvida det finns streetraceutövare med sådant våldskapital, det får du vända dig till utredarna om, säger Göran Bolinder.

Enligt Göran Bolinder stämmer det att många av förarna är vanliga familjefäder.

– Ja, det stämmer, men dessa familjefädrar hindrar alltjämt aktivt polisen och de stänger av E4:an, 73:an och motorvägarna så inte vi och räddningstjänst kommer fram.

Förarna hävdar själva att detta inte stämmer, att de alltid släpper fram ambulanstransporter?

– Även om de försöker släppa fram en ambulans så tar det för lång tid att lösa upp knuten. Det är bara att åka ut och kolla ett race. Det samlas så många bilar bakom, säger Göran Bolinder.

Enligt uppgifter från förare kan polispatruller ibland låta en ”repa” köras för att få allt avklarat, och först efteråt tvinga förarna att köra vidare?

– Nej, nej, nej, det där är helt främmande för mig, säger Göran Bolinder.