Betyget på tillfälliga Slussen: ”Katastrof”

Ganni Mango tycker bussterminalen är bra, bättre än den gamla.
Ganni Mango tycker bussterminalen är bra, bättre än den gamla.
Gymnasieeleverna Ebba Linder och Alexandra Osterman tror att man vänjer sig.
Gymnasieeleverna Ebba Linder och Alexandra Osterman tror att man vänjer sig.
Ny bussterminal vid Slussen.
Vakter, bland dem Martin Germundsson ska hjälpa resenärer till rätta vid nya terminalen
Trafiksituationen på Värmdövägen mot Slussen i tisdags morse
Trafiksituationen på Värmdövägen mot Slussen i tisdags morse
Nya bussterminalen vid Slussen
Nya bussterminalen vid Slussen
Längre att gå till t-banan, bussar som får backa ut ur fickorna och vakter som visar vägen. Nu är den nya, fem år långa, tillfälliga bussterminalen för resenärer mot Nacka och Värmdö i bruk vid Slussen.
– Det är en katastrof, säger en av pendlarna.

Mitt i har pratat med några resenärer vid terminalen som ligger vid Slussen, längs stadsgårdskajen, för att höra vad de tycker om den fem år långa tillfälliga bussterminalen.

– Det är en katastrof. Det är fult, jobbigt, bullrigt och det är så tråkigt att de gjort det så klumpigt. Det är ingen kultur. Man mår dåligt och fem år är en lång tid, säger Eva Andersson som pendlar mellan Saltsjöbaden och Slussen varje dag.

Ganni Mango, däremot, ser positivt på den tillfälliga bussterminalen.

– Den är bra. Det är lite längre att gå, men det gör inget. Det var mycket tråkigare miljö där inne. Det kommer vara fint att stå här på sommaren. Jag tycker det är fantastiskt att de får det att funka, säger han och hoppar på bussen till Lännersta.

Ebba Linder och Alexandra Osterman går på Enskilda gymnasiet. De åker varje dag mellan Saltsjöbaden och Slussen. För att hinna i tid till skolan måste mycket klaffa.

– Det är redan långt till Saltsjöbaden och nu måste vi först åka buss till Henriksdal och sedan byta till Saltsjöbanan. Allt måste vara tajmat. Själva bussterminalen är egentligen bättre än den förra, för den har tak. Men den är inte optimal, säger Ebba Linder och Alexandra Osterman.

220 bussar per timme

Terminalen är tänkt att vara bussterminal för Nacka- och Värmdöresenärer fram till dess att en ny ordinarie bussterminal har byggts i Katarinaberget.

Ny bussterminal vid Slussen.

Vakter, bland dem Martin Germundsson ska hjälpa resenärer till rätta vid nya terminalen. Foto: Karolina Andersson

Den tillfälliga terminalen ska ta emot lika stor mängd resenärer som den tidigare terminalen, omkring 220 bussar per timme under morgonrusningen.

Terminalen är placerad en bit bort från den befintliga terminalen vilket enligt SL innebär att resenärer får ett par minuter längre att från buss till tunnelbana än tidigare.

Översiktskarata över den nya terminalen. Illustration: SL

Den nya terminalen är enligt SL byggd ”enligt moderna byggnormer, säkerhetsriktlinjer och riktlinjer för tillgänglighetsanpassning”. Trapporna kommer att ha tak vilket minskar risken för halka. Drift- och underhållsavtal ska enligt SL:s presstjänst säkerställa att snöröjning sker så att ingen resenär halkar i trapporna.

Hur länge ska den tillfälliga bussterminalen vara i drift?

– Den tillfälliga terminalen ska användas fram till cirka 2023, då den permanenta bussterminalen i Katarinaberget ska stå klar, säger Ulrika Borg, presskommunikatör på trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting.

Är tanken att bussar ska backa in i terminalen?

– Nej, bussarna ska köra in i terminalen och i hållplatsfickan. Däremot backar de ur hållplatsfickan. Den lösningen har valts utifrån det utrymme som har varit tillgängligt vid angiven plats.

Hur många resenärer åker med bussarna i rusningstid?

– År 2016 var det ungefär 46 000 påstigande och 44 200 avstigande bussresenärer vid Slussen en vanlig vinterdag.

Claes Keisu, presskommunikatör på trafikfövaltningen i Stockholms läns landsting, påpekar att siffrorna gäller för busstrafik från och till Slussen under ett helt dygn.

Kommer bilköerna på Stadsgården att påverkas av den tillfälliga bussterminalen?

– Vi har inga uppgifter om att trafikläget kommer att förändras på Stadsgården. Men detta är främst en fråga som borde ställas till Stockholm stad, säger Ulrika Borg.