Min lokala hjälte

SL svarar om gröna linjens t-banekaos

Kaos på gröna linjen. Gullmarsplan
Gullmarsplan runt klockan 8.15 idag, tisdag.
Blir det fler direktbussar? Tänker SL öppna spärrarna vid Gullmarsplan? Och kan resenärer få ekonomisk kompensation?
Här svarar SL på resenärers frågor.

Igår startade renoveringen av tunnelbanestationerna vid Gullmarsplan och Skärmarbrink. Kaoset på gröna linjen var snabbt ett faktum.

Hade ni räknat med att det skulle bli så här?

– Vi hade misstänkt att det skulle vara extra trångt. Men igår blev det lite värre än vi trott eftersom en lastbil hade blockerat trafiken vid Slussen i morgonrusningen så att bussar från Nacka och Värmdö var tvungna att köra till Gullmarsplan, säger Aleksander Krajisnik, pressekreterare på SL.

Men även i morse var trängseln stor vid Gullmarsplan.

Kaos på gröna linjen. Gullmarsplan

Kaos på gröna linjen. För vissa krävs det två byten för att ta sig från Söderort, in till stan. Bilder från Gullmarsplan. Foto: Stefan Källstigen.

Under renoveringen har SL satt in extrabussar som går direkt från Skarpnäck respektive Kärrtorp till Gullmarsplan.

Nu har flera Bagarmossenbor skrivit på ett upprop för att få direktbussar även mellan Bagarmossen och Gullmarsplan. Kommer de att få det?

– Vi har tittat på en direktbuss från Bagarmossen men har gjort bedömningen att det inte finns någon huvudled till Bagarmossen där det är möjlig att köra busstrafik.

– Dessutom är gatorna runt stationen väldigt smala så vi skulle behöva placera hållplatsen flera kvarter från stationen. Som vi har bedömt det så finns det ingen väg som skulle fungera säkerhetsmässigt för både boende och gångtrafikanter för det är så pass smalt, därför har vi bedömt att det är bättre att inte chansa.

Resenärer som reser med reskassa berättar att de inte hunnit fram till sin slutdestination på ett klipp utan har fått betala två gånger. Kommer de att kompenseras ekonomiskt på något vis?

– Eftersom störningen är planerad så utgår ingen kompensation.

Buss 816 från Tyresö passerar Skarpnäck. Har ni några planer på att sätta in tätare trafik på den?

– Nej, den bedömning som görs idag är att varje kvart i rusningstrafik är fullgod beläggning, men vi utvärderar löpande och ser hur det ser ut.

Eftersom störningen är planerad så utgår ingen kompensation.

Aleksander Krajisnik, pressekreterare på SL

Har ni fått några bra tips från resenärerna?

– Vi har kikat på spärrarna och om det skulle underlätta att öppna dem. Men vad vi har kunnat se så är det inte själva spärrarna som är flaskhalsarna utan trappan, så vi har gjort bedömningen att de ska vara kvar.

Vidtar ni själva några speciella åtgärder nu när ni sett hur läget är?

– Vi har folk på plats och vi utvärderar löpande och ser om vi kan göra några ytterligare åtgärder. Vi är medvetna om att det är extra trångt och uppmanar resenärer planera sin resa, för det här är reparationer som vi behöver göra, säger Aleksander Krajisnik.