Nybroplan prövar tålamodet på cyklisterna

Nybroplan är en klurig plats för cyklister.
Nybroplan är en klurig plats för cyklister.
Vad är rimlig tid att behöva vänta för att få grönt ljus?
Mitt i tog med tidtagaruret och gav sig ut på en tålamodskrävande cykeltur till några av stans ökända korsningar.
– En röd sekund upplevs ofta som tre vanliga, säger Mathias Nordlinder som är trafiksignalingenjör på Stockholms stad.

Mitt i efterlyste trafikljusen som upplevs som särskilda besvärliga för cyklisterna i bland annat Facebook-gruppen Cykla i Stockholm och svaren rasade raskt in.

På Östermalm pekas Nybroplan ut som en särskilt tålamodsprövande korsning. Särskilt klurigt är att svänga vänster mot Birger Jarlsgatan och Hamngatan. Och det tar sin lilla tid att komma över.

Jag slår på tidtagaruret direkt när trafikljuset slår om till rött. 3 minuter och 14 sekunder tar det att ta sig igenom korsningen. Allt för länge om man ska tro de många cyklister och fotgängare som åker mot rött.

Gitte Martinsson är en dem som ändå inväntar grön gubbe.

– Jag är lycklig pensionär så jag har tid, säger hon och skrattar.

Du får aldrig nog och kör mot rött?

– Nej! Det vågar jag inte. Jag tycker faktiskt väntetiden är okej. Det skulle vara i Hornstull där det kanske är lite väl lång väntetid, säger Gitte Martinsson.

Foto: Pekka Pääkkö

Cykeln prioriteras

En vanlig uppfattning bland cyklister är att trafikljusen är anpassade efter bilarna och att cyklisterna hamnar i kläm. Men det är inte riktigt sant säger Mathias Nordlinder som är trafiksignalingenjör på Stockholms stad.

– Vi prioriterar cykel och kollektivtrafik. Det här är en politisk fråga och signalen från politiken har varit att det inte är bilen som ska prioriteras, säger han.

Som en av de ansvariga för stadens trafikljus får Mathias Nordlinder många synpunkter från trafikanterna. Bilisterna, cyklisterna, fotgängarna och alla andra trafikanter har en sak gemensamt.

– Alla känner sig underprioriterade. Vi får ofta synpunkter i korsningar där det samlas mycket trafik, som Skanstull. Men det är jättesvårt att lösa. Det är sällan signalen som är problemet utan hur själva korsningen är byggd, säger Mathias Nordlinder.

Allgrönt på försök

Ett problem för cyklister och fotgängare är att man ofta behöver invänta två trafikljus för att kunna göra en vänstersväng. I korsningen Gamla Tyresövägen/Sockenvägen i Enskede används vad som kallas allgrönt för fotgängare och cyklister. Det innebär att det blir grönt åt alla håll för cyklister och fotgängare.

Trafikkontoret utreder möjligheten att göra tester av allgrönt i fler korsning. Men inte heller den här modellen är fri från nackdelar.

– Det kan bli konflikt mellan cyklister från olika håll där båda har grönt. Tiden det är grönt åt gången blir heller inte längre så fotgängare kanske inte hinner över så för dem kan det vara en nackdel, förklarar Mathias Nordlinder.

Grön våg för cyklister

Ytterligare en modell för att snabba på cyklingen vid trafikljus är att införa grön våg. Det finns redan i rusningstid på Götgatan, Skeppsbron söderut och delar av Sveavägen.

Tanken är att om man startar i ena änden av sträckan så ska man kunna åka hela sträckan utan att stanna om man håller en hastighet runt 18-20 km/h.

– Traditionellt har man använt det här för motorfordon. Det är av miljöskäl för att undvika för många start och stopp. Cyklister har dock en tendens att sprida ut sig lite mer vilket gör det svårare, säger Mathias Nordlinder.

Fakta

Tre andra korsningar med lång väntetid

Västerbroplan:

Tid att ta sig igenom korsningen: 2 min 8 sekunder (fyra trafikljus)

Sveaplan:

Tid att ta sig igenom korsningen: 1 min 57 sekunder (två trafikljus)

Hornstull:

Tid att ta sig igenom korsningen: 2.54 (två trafikljus)