Bråket om röda linjen: Tamsons stöttar SL

Kristoffer Tamsons (M)
Kristoffer Tamsons (M)
Trängseln på röda linjen riskerar att fortsätta. SL:s ledning har hamnat i konflikt med leverantören av nytt signalsystem.
Landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger till Lokaltidningen Mitt i att han ger sitt fulla stöd till SL:s ledning.

Företaget Ansaldo skulle leverera ett nytt signalsystem till tunnelbanans röda linje. Projektet är försenat flera år och nu kräver SL tillbaka 300 miljoner kronor från företaget. Vilket riskerar att försena projektet ännu mer.

I ett mejl till tjänstemän på trafikförvaltningen, som Mitt i tagit del av, skriver förvaltningschefen Caroline Ottosson att de kräver tillbaka pengarna.

”Att vi tar tillbaka våra pengar betyder inte nödvändigtvis att vi häver avtalet helt”, skriver Ottosson också i mejlet.

”Att vi tar tillbaka våra pengar betyder inte nödvändigtvis att vi häver avtalet helt”

Caroline Ottosson i mejl

Men möjligheten att bryta avtalet finns och signalsystemet på röda linjen kan då bli ännu mer försenat – och trängseln på den hårt belastade linjen kommer att fortsätta på bekostnad av resenärernas tålamod.

Enligt en granskning som DN gjort så ökar trängseln på röda linjen. Mellan åren 2010 och 2016 har antalet avgångar ökat med 4 procent medan antalet påstigande ökat med 12 procent.

Enligt Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på landstingets trafikförvaltning, ser de nu över konsekvenserna av att bryta avtalet.

– Det är sådana bedömningar vi gör nu, säger Suss Forssman Thullberg till Mitt i.

Företaget presenterade ett förslag för förvaltningen och SL i slutet av september. Ett förslag som SL inte ansåg vara hållbart.

Beror det på ett dåligt förslag eller på att ni varit otydliga i er efterfrågan?

– Det beror nog på vem du ställer frågan till. Vi anser att vi har fog för detta medan Ansaldo menar motsatsens, säger Suss Forssman Thullberg.

Vad innebär det här för resenärerna?

– I det korta perspektivet innebär det ingenting för resenärerna. Signalsystemet är inte i slutet av sin livslängd.

Politiker ger stöd till SL

Den högst ansvariga politikern för SL är trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M). Han har förtroende för förvaltningschefens agerande.

– Vi har ett brett stöd blocköverskridande att ge SL vårt fulla stöd att markera mot en leverantör som inte håller vad den lovat, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Hur är läget på röda linjen? Är det akut att få till ett nytt signalsystem?

– Nej, tunnelbanan kommer rulla imorgon också. Det finns ingen kris och panik kopplat till detta. Den viktigaste signalen nu är att skattebetalare inte ska lida någon skada av detta, det tycker jag är viktigt.

Tunnelbanan kommer rulla imorgon också.

Kristoffer Tamsons (M), landstingsråd

Om signalsystemet blir ännu mer försenat så är det inget resenärerna kommer lida av?

– Vår målbild är att kunna köra en utvecklad trafik med de nya tunnelbanevagnarna som levereras ändå. Det signalsystem som finns fungerar och är robust, säger Kristoffer Tamsons (M).

Vagnarna ska bli rymligare

Syftet med ett nytt signalsystem på röda linjen är att i kunna köra tätare tåg, berättar Suss Forssman Thullberg på trafikförvaltningen.

Men projektet med röda linjen omfattar också nya vagnar.

– Bara de nya tågen i sig är större och rymligare och tar fler resenärer. Så vi kommer minska trängseln.

S vill se haverikommission

Oppositionspartiet Socialdemokraterna vill tillsätta en haverikommission då landstingets revisorer flera gånger slagit ned på trafikförvaltningens projekt. Socialdemokraterna vill inte att problemen ska upprepas under bygget av den nya tunnelbanan.

Enda förbättringen blir rymligare vagnar. Det kommer inte räcka.

Talla Alkurdi (S), oppositionsråd

Talla Alkudi (S), oppositionsråd, ser också mer akuta problem med röda linjen som hon anser att styrande Alliansen måste ta tag i.

– Nu ser det ut som att den enda förbättringen blir rymligare vagnar. Det kommer inte räcka och det är inte det vi arbetat för i flera år. Enbart rymligare vagnar är varken det som utlovats eller det som behövs, skriver Alkurdi (S) i en skriftlig kommentar till Mitt i.