Trafikplats Vega försenas: ”Flera faktorer bakom”

Trafikplats Vega försenas, uppger Trafikverkets Jan-Erik Gunnestedt för Mitt i.
Trafikplats Vega försenas, uppger Trafikverkets Jan-Erik Gunnestedt för Mitt i.
Trafikplats Vega försenas.
Trafikplats Vega försenas.
Jan-Erik Gunnestedt, projektledaren för Trafikverkets trafikplatsarbeten i Haninge.
Jan-Erik Gunnestedt, projektledaren för Trafikverkets trafikplatsarbeten i Haninge.
Jan-Erik Gunnestedt vid Handens förkortade påfartsramp norrut på 73:an.
Jan-Erik Gunnestedt vid Handens förkortade påfartsramp norrut på 73:an.
Både trafikplats Vega och trafikplats Handen skulle enligt den nuvarande tidsplanen vara klara hösten 2018. Men nu står det klart att trafikplats Vega försenas. "Trafikplats Vega ligger ett par månader efter mot vad vi hade när vi startade projektet", säger Jan-Erik Gunnestedt, Trafikverkets projektledare till Mitt i.

Trafikverket arbetar just nu med de förberedande arbetena vid trafikplats Vega för den nya stora cirkulationsplatsen med bro över motorvägen.

Nya avfarter ska koppla samman riksväg 73 med Vega, Gamla Nynäsvägen och Vendelsö. Gamla Nynäsvägen ansluts med nya rondeller från Mjölnare Grips väg och från Kvarntorps Allé i Vega.

En ny väg anläggs samtidigt över Norrby gärde som ska koppla samman Söderbyleden/Torfastleden med trafikplats Vega.

Men nu står det klart att tidsplanen för trafikplats Vega – som skulle vara klar hösten 2018 – försenas.

– Trafikplats Vega ligger ett par månader efter mot vad vi hade när vi startade projektet. Vi får se vad vi kan ta igen när det gäller det. Som det ser ut nu öppnar vi trafikplats Vega för trafik till årsskiftet 2018/2019, säger nu Trafikverkets Jan-Erik Gunnestedt till Mitt i.

Vad beror förseningen vid Vega på?

– Det beror på flera faktorer, bland annat problem med grundläggning, anläggandet av VA-ledningar, med mera, säger Jan-Erik Gunnestedt.

Rödljuskorsningar blir rondeller

Däremot följer Trafikverket den nuvarande tidsplanen för trafikplats Handen, som alltså ska vara klar hösten 2018.

Här ska de båda rödljuskorsningarna på båda sidor om riksväg 73 bli rondeller.

– Vi sätter igång på allvar med trafikplats Handen i april 2018. Under förutsättning att vi kan släppa på trafiken från Nynäsvägen så ska ombyggnationen av trafikplats Handen till cirkulationsplatser ta sex månader, säger Jan-Erik Gunnestedt.

Under någon månads tid har trafikljusena vid trafikplats Handens korsningar varit avstängda och bilisterna tvingats till högersvängar och ta en runda i rondellen för att komma rätt.

Men nu är de förberedande arbetena för de kommande cirkulationsplatserna klara.

– Nu är det som det var för några veckor sedan igen vid Handen, trafikljusen är i drift och det finns möjlighet att svänga vänster till och från väg 73, säger Jan-Erik Gunnestedt.

På trafikplats Handens östra sida har även vattenledningar nyligen börjat läggas ner. VA-arbetena väntas ta ett halvår, men ska enligt Trafikverket inte påverka trafiken.

Köerna på Gudöbroleden beror inte på arbetena på motorvägen

Många bilister i Haninge har varit frustrerade över höstens köer ut på Nynäsvägen, samt in till Haninge från samma motorväg, men Jan-Erik Gunnestedt menar att Trafikverkets arbeten bara påverkar till ”viss del”.

– Arbetena på riksväg 73 påverkar inte framkomligheten till och från Haninge i någon större utsträckning, och köerna på Gudöbroleden beror inte på arbetena på motorvägen, säger han.

– Men sen är det klart att vi får viss påverkan genom vissa begränsningar på Gudöbroleden när vi bygger om trafikplats Handen, säger Jan-Erik Gunnestedt.

Han säger att han förstått att det alltid varit problem på helgerna att komma till och från från Ica Maxi och Port 73.

Motorledsfil stängts av

– Det växer ju på i Haninge hela tiden. Det flyttar in nytt folk och både Handen och Vegastaden är framväxande stadsdelar. Det är alltid det här problemet när man ska bygga. Det är klart att det blir lite begränsningar för att det till slut ska bli bra. Det är en del av samhällsutvecklingen, säger Jan-Erik Gunnestedt.

Närpolisen hävdar att det framförallt är ett problem att påfarten norrut på 73:an från Handen blivit så förkortad.

Eftersom en motorledsfil stängts av riskerar i dag flera bilister att ”klämmas” av trafikanter som kommer i norrgående riktning när bilisterna ska ut på 73:an norrut.

– Trafikanterna kanske inte är vana vid att de nu måste väva in i körfälten på 73:an och att påfart norrut från Handen blivit en del av det tredje nya körfältet på motorvägen. Men längden på påfarten lever upp till kraven som finns på en påfartssträcka, säger Jan-Erik Gunnestedt.