Trafikkaoset väntas pågå i ett halvår till

Trafiksituationen till följd av trafikplatsarbetena väntas fortsätta i ett halvår till.
Trafiksituationen till följd av trafikplatsarbetena väntas fortsätta i ett halvår till.
Jan-Erik Gunnestedt, Trafikverkets projektledare för trafikplatsarbetena i Haninge.
Jan-Erik Gunnestedt, Trafikverkets projektledare för trafikplatsarbetena i Haninge.
Påfartssträckan har minskats kraftigt till riksväg 73 norrut från Handen.
Påfartssträckan har minskats kraftigt till riksväg 73 norrut från Handen.
Tillfälliga signalstopp, vägomläggningar, påfarter som kortas, trafikolyckor och långa köer. Trafikarbetena i Haninge har testat både polisens och allmänhetens tålamod i höst. Och polisen tror att det kommer vara lika besvärande fram till åtminstone april.

Trafikplatsarbetena vid Handen och Vega har orsakat både olyckor och irritation bland Haninges bilister i höst.

Jan-Erik Gunnestedt, Trafikverkets ansvarige projektledare för trafikplatsarbetena, träffar Mitt i på bron mellan Vega och Söderby.

Det är mitt på eftermiddagen.

Under oss på riksväg 73 susar bilarna förbi: Tung lastbilstrafik, hemmafirmor, vanliga bilister och bussar.

Flera trafikanter säger till oss att folk bränner på och kör som galningar över heldraget.

Här har flera trafikolyckor skett i höst, och irritationen kring byggnationerna är påtagliga i sociala medier.

Jan-Erik Gunnestedt ser problemen, säger han.

Polisen har velat se fler åtgärder

– Efterlevnaden av hastigheten är inte den bästa och jag ser själv hur folk ligger för nära varandra. Med den stora trafik vi har så måste man hålla avståndet. Men flera trafikanter säger till oss att folk bränner på och kör som galningar över heldraget.

Han hade gärna sluppit olyckorna, men överraskad över dem är han inte.

– Olyckor sker vid våra vägarbeten. När vi sänker hastigheten är efterlevnaden dålig. Det är tyvärr inget ovanligt.

Polisen har velat se fler trafikåtgärder för att minska olycksrisken.

Och man har nu fått Trafikverket att även sätta ut elektroniska skyltar om vägbyggena, i höjd med trafikplats Handen.

– Det har ju varit 70 kilometer i timmen förbi arbetsområdet under hela tiden men nu förtydligar vi det, säger Jan-Erik Gunnestedt.

Jag tycker att vi ska klara av detta utan olyckor. Vi har tillräckligt breda körfält.

Polisen har även föreslagit att hastigheten sänks ända till 50 kilometer i timmen tillfälligt på motorvägssträckan mellan Handen och Vega.

Kan inte sänka till 50

Här säger Trafikverket nej.

– Skulle vi sänka ännu mer så går vi alltså från 110 kilometer i timmen till 50 kilometer i timmen, och då får vi ännu fler upphinnandeolyckor. Det är att hålla avståndet som gäller och inte köra över heldraget, säger Jan-Erik Gunnestedt.

Borde ni ha klarat av trafikplatsarbetena utan alla trafikolyckor?

– Jag tycker att vi ska klara av detta utan olyckor. Vi har tillräckligt breda körfält. Men vi måste vädja till folk att hålla hastigheten och avståndet.

Han vill se mer polisiär närvaro här.

– Tar polisen rundor här nere på motorvägen så dämpar det ju också tempot, och vi hoppas att de börjar göra det, säger Jan-Erik Gunnestedt, där vi står uppe på bron.

Polisen har inte gett upp frågan om att sträckan med nedsatta hastigheten på 70 kilometer i timmen förlängs. Trafikverket och polisen fortsätter att förhandla i frågan.

Det enskilt största problemet enligt polisen är annars att påfartssträckan norrut från Handen förkortats kraftigt. Detta eftersom det pågående va- och fjärrvärmearbetet utförs just nu vid trafikplats Handen.

 En krock har ofta lett till en ny krock tätt inpå.

Det har blivit svårare och trängre att komma in på motorvägen från detta håll. Och olyckor har skett när bilister ”kläms” i samband med att de försöker komma upp på motorvägen.

VA- och fjärrvärmearbetet pågår ända till april. Under så lång tid kommer påfartssträckan vara förkortad.

– Här anser jag att den största olycksrisken finns och jag upplever att det är här flest olyckor sker, säger Ylva Thomasson som är kommunpolis i Haninge.

Stoppljus slås på igen

Hon menar att polisen också ser samma problem som Jan-Erik Gunnestedt.

– Man sneddar över heldragna linjerna och kör för fort. Och för de breda fordon och lastbilar med släp som finns har man inte många meter att spela med. De som arbetar vid trafikplatsarbetena har också sett hur en krock ofta lett till en ny krock tätt inpå, fortsätter Ylva Thomasson.

Under en månads tid har Trafikverket släckt rödljusena vid trafikkorsningarna på båda sidor om 73:an vid trafikplats Handen.

Detta har gjorts inom vägarbetsprojektet och har tillfälligt gett bättre trafikflöde just vid platserna, men gjort att köerna i rondellerna blivit ännu värre än tidigare.

Bilister har tvingats åka och vända i rondellen.

– Men nu ska rödljusena slås på igen så att man kan köra åt alla håll utan att behöva åka och runda i rondellen, säger Ylva Thomasson.

Hon menar att alla olyckor och köer har visar samma sak: att vägnätet i Haninge var överbelastat långt innan trafikplatsarbetena påbörjades.

– Jag är rädd för att situationen kommer att vara såhär ändå in på våren. Möjligen lär sig allt fler att sänka hastigheten. Men minsta lilla förändring som just nu görs får enorma konsekvenser, som enorma köer på Gudöbroleden och krockar på 73:an, säger Ylva Thomasson.