Min lokala hjälte

Trafikskola: Lär dig cykla som en dansk

När Mie Torp Hansen kom till Stockholm cyklade hon aldrig med hjälm. Nu gör hon det varje dag.
När Mie Torp Hansen kom till Stockholm cyklade hon aldrig med hjälm. Nu gör hon det varje dag.
Bort från trottoaren. Både reporter till vänster och danskan får en åthutning av kvinna med rullator. Helt rätt.
Bort från trottoaren. Både reporter till vänster och danskan får en åthutning av kvinna med rullator. Helt rätt.
Bussar, bilar och cyklar i en sur trafikcoctail.
Bussar, bilar och cyklar i en sur trafikcoctail.
Ringklockan. Ett måste i dansk trafik. Och ett lagkrav 
i svensk.
Ringklockan. Ett måste i dansk trafik. Och ett lagkrav 
i svensk.
Vem är värst: cyklister eller bilister? Danskar på cykel i Stockholm har bilden klar för sig.
Och hur vi skiljer vi oss från Köpenhamnarna. Och varför är det så mycket bättre att hoja där.
Vi tog trafiklektioner med en danska för att få reda på mer.

”Sluta med att stå, gå och köra barnvagn i cykelbanan.”

”Lär dina barn cykelreglerna från början.”

”Tro inte att du är odödlig bara för att du har hjälm.”

”Bilist, se dig för. Det finns cyklar överallt.”

Råden kommer från en tråd på den mest kända sociala media-plattformen där vi bad danskar i Stockholm diskutera cykeltrafiksituationen i stan (läs mer om vad de svarade här). Kort och gott kan man säga att Köpenhamnarna är rädda för Stockhomstrafiken. För cykelbanorna är under all kritik. Även de nybyggda lösningarna innebär livsfara. Det tycks inte heller finnas några regler som vi alla trafikanter är införstådda med. Dessutom blundar polisen för cyklisters snedsteg.

Det är det som känns allra läskigast med att cykla här

Men allra värst är bilarna.

– Det känns som att de inte är vana vid oss. På cykeln kan man aldrig vara säker på var bilarna är. De tittar sig inte över axeln vid en högersväng för att kolla om någon kommer i cykelbanan. Det är det som känns allra läskigast med att cykla här, säger Mie Torp Hansen.

Hon har bott och cyklat i Stockholm i fyra år. Att danskar cyklar bättre är inte helt sant menar hon. Men eftersom det är så många fler som gör det finns det större förståelse och respekt mellan de olika sätten att ta sig fram. En stor skillnad hon understryker är att det är cyklar, och endast cyklar som tar plats i Köpenhamns cykelbanor.

I Stockholm får vi fajtas med bigbags, varutransporter och vilsna fotgängare.

Det värsta

Hinder i cykelbanan tycker Mie Torp Hansen är en av de värsta grejerna i Stockholm. Hon berättar att en vinter på väg till jobbet hade en kranbil parkerat sina stödarmar mitt i cykelbanan på Vasagatan. Hon åkte rakt in i den och fick en fraktur på nacken.

– Det är jättevanligt att lastbilar och andra fordon parkerar i cykelbanan. Det skulle aldrig hända i Köpenhamn.

En annan olycka hon varit med om var när en kvinna klev rakt ut i spåret från trottoaren utan att se sig för. Det blev krock. Mie klarade sig, men den andra kvinnan gick det sämre för.

Självkritik

Det är det som känns allra läskigast med att cykla härDet är det som känns allra läskigast med att cykla här Där ges inte bara ros åt de danska cyklisterna och Köpenhamstrafiken. Diskussionen innehåller även en hel del självkritik.

– Ingen bör cykla som en köpenhamnare, i 100 kilometer i timmen och hälften av tiden på trottoaren, skriver en av danskarna i forumet.

Högklackat istället för lycra

En annan skillnad Mie ser, och ler åt, är sportmodet. När Mie flyttade hit kändes det som om alla körde Tour de France i sina lycrakläder säger hon och sneglar ner mot de högklackade dojor hon har på sig. Att byta om för att åka till jobbet är inte särskilt danskt.

– Sen finns det ju också helt ologiska slut på cykelbanorna, säger hon och pekar med handen mot korsningen Långholmsgatan och Hornsgatan där banan försvinner och korsas av en bussfil, säger Mie Torp Hansen.

Ringklockan

Hon menar att det är sådant som gör att många danskar känner sig för otrygga för att cykla här. Konflikten mellan bussar och cyklister finns helt enkelt inte i Köpenhamn eftersom filerna inte går in i varandra på samma sätt.

– Jag tror att eftersom vi är så många har vi också mer tålamod med varandra, säger hon. Och så visar vi oss för varandra med ringklockan. Den funkar bra om man blir arg på någon annan också.

Den här texten publicerades ursprungligen 22 augusti 2016.

Fakta

Redaktionen tipsar: Så cyklar du danskare

1. Köp en dansk cykel Skaffa en Christianiacykel, kort och gott en låd­´cykel. En miljövänlig variant av flakmoppe som funkar lika bra att frakta barn med som att flytta en minde soffa med. Fler danska cykelmärken är Dursley-Pedersen, Winther och HC Christiansen och Velorbis. Skaffa genast för mer rödvit känsla på cykelbanan.

2. Stanna vid rödljus I cykelstaden Köpenhamn stannar cyklister generellt för rött. Här kör vi gärna mot rött.

3. Tänk på hjälmen I Köpenhamn trampar de flesta cyklister utan hjälm. Här i Stockholm är det tvärtom. Vilket som är bäst får du själv avgöra.

4. Tänk på var du har lemmarna: I Danmark ska cyklister alltid ha båda fötterna på pedalerna och minst en hand på styret när fordonet är i rörelse.

5. Plinga på Bli inte arg om någon plingar på dig. Det betyder bara ”hej och se upp för här kommer jag” när man kör om på vänstersidan.

6. Gå aldrig i cykelbanan Promenera inte i cykelbanan, inte ens ett par ­meter. I Köpenhamn är det en dödssynd, något som bara lantisar och turister sysslar med.

7. Upp med handen. För att dina medtrafikanter ska veta när du tänker stanna eller sänka farten håller dansken upp en hand för att markera. Något de lär sig som barn, enligt Mie Torp Hansen.

Fakta

Tre filmer för mer cykelinspiration:

Cykel kul-tur i Danmark (2003) En roadmovie om en dansk som cyklar i Skagen. Finns att låna på bibblan.

A sunday in hell (1977) Den danske dokumentärfilmaren Jörgen Leth har gjort en film om loppet mellan Paris och Roubaix, ett lopp i minst sagt ogästvänlig terräng som letar sig in under huden.

Forfra (2014) En dokumentär om Bjarne Riis, en av Danmarks allra största, och mest utskällda cykelprofiler. 1996 dopade han sig till vinsten i Tour de France och som ägare för proffsteamet CSC slåss han i den här filmen mot nya dopinganklagelser.

Fakta

Danska svängregler på gång i Stockholm

Nyordning Stockholm blir bara bättre och bättre att cykla i. Åtminstone om man frågar Joakim Boberg, trafikplanerare på Trafikkontoret.

Enligt honom jobbar staden hela tiden med att bygga banor och längre nät som dessutom ska länkas samman med varandra.

Dessutom håller man på att se över om det inte kan byggas en bro enbart för cyklister mellan Gamla stan och Tegelbacken för att ytterligare underlätta rullet på cykel genom city.

Nyligen blev det också tillåtet att cykla mot enkelriktat på vissa gator i innerstan.

Men hur Stockholm inspirerats av exempelvis stora cykelstäder som Köpenhamn eller Amsterdam är svårt att svara på, menar han.

– Varje stad har sina förutsättningar för cykling så ingenting går att kopiera rakt av.

Men, det visar sig att det faktiskt finns en sak. I Köpenhamn har man provat ett grepp där cyklister får svänga höger vid rödljus för att öka framkomligheten. Nu vill Stockholm prova samma sak, beroende lite på hur det fungerat i Danmark.

Men vad ett sådant system skulle kunna få för konsekvenser i Stockholm är dock för tidigt att säga, enligt Joakim Boberg.